آگاهی از تغییرات جوی جان میلیون‌ها نفر را نجات می دهد

سینا پرس: دراین‌باره دویچه وله گفتگوئی با دکتر دیارمید کمپبل لندروم انجام داده است

تغییرات جوی تا چه اندازه می‌توانند برای سلامت انسان خطرساز باشند؟
همزمان با گرم شدن زمین، انتقال بیماری به نقاط مختلف جهان آسان‌تر از پیش شده است. بیماری‌هایی مثل مالاریا بیش از ششصد هزار نفر را در سال می‌کشند یا بیماری اسهال که شامل انواع بیماریهای دیگر مانند وبا و .. هستند در طول یک سال به‌ تنهایی بیش از ششصد هزار کودک را قربانی می‌کنند که این رخداد به‌طور خاص در کشورهای درحال‌توسعه، بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین تغییر در میزان بارش موجب ایجاد سیل‌ها و خشکسالی‌ها بیشتری شده است و این امر موجب دشوار شدن پروسه مهیا کردن آب سالم برای جمعیت خواهد شد.
همچنین با امواج گرمای بیشتری روبرو شده‌ایم که بالأخص در شهرها بیشتر به چشم می‌خورند و می‌دانیم که این امواج ممکن است جان هزاران نفر را بگیرند. رکورد موج گرما که در سال 2003 در اروپا رخ داد منجر به مرگ 70 هزار نفر شد. هرچه بیشتر اجازه رشد تغییرات در آب‌وهوا را بدهیم، با محیط‌های بیشتری روبرو خواهیم شد که برای زندگی انسان‌ها‌ مناسب نیستند.

در اجلاس‌ مربوطه چه هدفی را دنبال خواهید نمود؟
تابه‌حال بیشترین بحث و گفتگو بر سر تأثیر تغییرات جوی روی آب شدن یخ‌های قطبی انجام شده است. این موضوع بسیار مهم است ولی برای ما ،انسان مهم‌‌ترین گونه در معرض خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوا به‌‌حساب می‌آید.
 دومین پیام مهم این است که درصورتیکه نتوانیم تغییرات جوی را کنترل کنیم آنگاه با خطرات بیشتر آن برای سلامتی نسل بشر روبرو خواهیم شد.
مورد مهم دیگری که با آن دست‌ به ‌گریبان هستیم نیز این است که می‌توانیم تأثیر شگرفی بر تغییرات جوی بگذاریم. بسیاری از تغییراتی که بر روی سلامت بشر تأثیر می‌گذارند را می‌توان با کنترل کردن و ایجاد مصرف بهینه از جریان سیستم آبرسانی، نظارت و کنترل بهتری را بر روی بیماری‌های مسری اعمال کنیم.
و سرانجام به‌عنوان نکته پایانی که به‌شدت مهم است، باید به کارهایی اشاره‌کنیم که می‌تواند برای سلامت عمومی مفید باشد و تأثیر منفی بر آب‌وهوا را کاهش می‌دهد. در حال حاضر بیش از 7 میلیون نفر در سال براثر آلودگی هوا می‌میرند و همین امر نیز به تغییرات جوی منجر خواهد شد.

در حقیقت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، سوزاندن فسیل‌ها و سوخت است که آلودگی را در اتمسفر منتشر می‌کند. اگر بتوانیم به‌ سمت انرژی‌های پاک مهاجرت کنیم و سیستم حمل‌ونقل مناسب را پیاده‌سازی کنیم آنگاه خواهیم توانست تا هم بر روی تغییرات آب‌وهوایی تأثیر مثبت بگذاریم و هم اینکه از مرگ میلیون‌ها نفر جلوگیری کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا