درگذشت جلال آل احمد

  • درگذشت جلال آل احمد

جلال آل‌احمد متولد ۲ آذر ۱۳۰۲ و بر اساس برخی روایت‌ها ۱۱ آذر، ۱۳۰۲بو.د. وی روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند. وی  ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ به طرز مشکوکی در گذشت.

  • تولد لوئيچي گالواني

لوئيچي گالواني فيزيك‏دان و رياضي‏دان ايتاليايى در 9سپتامبر سال 1737 در ايتاليا به دنيا آمد. وي ابتدا در علم طب فارغ التحصيل شد، ولي علاقه او به فيزيك به قدري بود كه يكسره از طب دست برداشت و به فيزيك پيوست. گالواني به سبب تحقيقاتش در علم جراحي و كالبدشكافي، شهرت فراوان دارد و در پرتو مطالعات وسيع خود به پيشرفت‏هاي قابل ملاحظه‏ اي در زمينه كشف علل تحريك اعصاب نائل شد. وي در تحقيقات خود در اين زمينه به وجود الكتريسيته در بافتِ بدنِ موجود زنده پي برد. او اين مطلب را به صورت يك اصل علمي بيان نمود و جايگاه مهمي در تحقيقات علمي يافت به طوري كه امروزه اصطلاحات متعددي در الكترونيك به نام گالواني مي‏باشد. لوئيچي گالواني سرانجام در 4 دسامبر سال 1798 در 61 سالگي درگذشت.

  • درگذشت ادوارد تلر

ادوارد تلر متولد ۱۵ ژانویه ۱۹۰۸ بود. وی فیزیکدان آمریکایی یهودی با تبار مجارستانی بود. وی از بنیان‌گذاران فناوری هسته‌ای در تاریخ ایالات متحدهٔ آمریکا بود. ادوارد تلر از اعضای پروژهٔ منهتن در جنگ جهانی دوم و پایه‌گذار آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور بود.
برخی از وی به‌عنوان «پدر بمب هیدروژنی» یاد می‌کنند؛ لقبی که خود درموردش چنین گفته‌است: «همیشه این لقب را فاقد ارزش یافته‌ام».وی  ۹ سپتامبر ۲۰۰۳ درگذشت.

  • تولد دنیس مک‌آلیستر ریچی

دنیس مک‌آلیستر ریچی متولد  ۹ سپتامبر ۱۹۴۱ بود. وی دانشمند علوم رایانه آمریکایی بود که بیشتر به عنوان خالق زبان برنامه‌نویسی سی و مشارکت‌هایش در توسعه سیستم‌عامل یونیکس، به همراه کن تامسون، شناخته می‌شود. ریچی و تامپسون جایزه تورینگ را در سال ۱۹۸۳ از انجمن ماشین‌های حسابگر دریافت کردند. آنها همچنین در سال ۱۹۹۰ مدال همینگ را از کانون مهندسین برق و الکترونیک و در سال ۱۹۹۹ مدال ملی فناوری را از رئیس جمهور وقت ایالات متحدهٔ آمریکا، کلینتون دریافت کردند. ریچی زمانی که در سال ۲۰۰۷ خود را بازنشسته کرد رئیس دپارتمان تحقیقات نرم‌افزار سیستم شرکت لوسنت بود. گفته شده که او در شکل گیری عصر دیجیتال نقش به سزایی داشته است. او در محفل هکرها بیشتر با نام کاربری خود، dmr شناخته می‌شود، و حرف R در K&R از نام خانوادگی او گرفته شده است که یکی از نویسندگان این کتاب است.وی  ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا