افزایش توانمندی‌های دانشجویان با برگزاری ‌دوره‌های مهارتی

یاسر سعید با اشاره به نیازهای آموزش حرفه‌ای پرستاران و تکنسین ‌های بیهوشی، اظهار کرد: برنامه درسی مدون برای دانشجویان کارشناسی داری ضعف‌هایی است به طوری که یک دانشجو در دوره ی رسمی  تعریف شده به برخی از توانمندی ها دست نمی یابد بنابراین، این برنامه باید به گونه ای تدوین شود که فارغ التحصیلان توانمندی لازم برای کار حرفه‌ای را کسب کرده باشند، درحالی که عملا این‌طور نیست و دانشجویان و فارغ التحصیلان با توجه به ضعف‌هایی که در خود می بینند، نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی حرفه ‌ای و مهارتی به صورت تکمیلی را پیدا می کنند که این هدف در دوره‌های آموزش حرفه ‌ای در قالب مشخص متناسب با نیاز حرفه ‌ای پرستاران و برگزاری همزمان دوره های عملی، محقق می شود.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به فرایند اجتماعی شدن فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی، افزود: در این فرایند اغلب فارغ‌التحصیلان همزمان با ورود به محیط عملی دچار استرس شده و حتی کارایی مناسب را ندارند، تاجایی که این مساله حتی می تواند منجر به کناره گیری آنها از حرفه خود شود. برگزاری اینگونه ‌دوره‌های مهارتی در جهاد دانشگاهی ضمن شناسایی ایرادات و نقاط ضعف و قوت، به افزایش توان و اعتماد به نفس دانشجویان کمک زیادی خواهد کرد.

وی با اشاره به عمومی بودن رشته پرستاری، گفت: رشته‌ پرستاری در کشور ما هنوز به صورت یک رشته عمومی است که وارد حیطه‌ های تخصصی نشده، در حالیکه در سایر کشورها دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی وارد پروسه تخصصی مانند RN , Practitioner Nurse و غیره می‌شوند که این مساله به رشد کارایی این رشته کمک زیادی می‌کند، بنابراین یکی از الزامات حرفه پرستاری در حال حاضر تخصصی سازی آن است.

این مدرس دوره آموزشی مراقبت‌های ویژه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: افراد با ورود به این دوره‌ها می‌ توانند با توجه به مفاهیم مطرح ‌شده و همچنین بررسی تعهدات و مسئولیت های این حوزه، فیلد تخصصی خود را انتخاب کنند.

ضرورت به‌ روزرسانی اطلاعات و برنامه‌ های آموزشی حوزه پرستاری

وی با تاکید بر ضرورت به‌ روزرسانی اطلاعات و برنامه‌های آموزشی حوزه پرستاری گفت: نکته مثبت دوره‌های مهارتی جهاد دانشگاهی امکان به‌روز رسانی و تغییر محتوای آن بر اساس اطلاعات، علم و تکنولوژی روز دنیاست و فراگیر با شرکت در این دوره‌ها می‌تواند اطلاعات خود را به روز کند.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری علوم پزشکی بقیه‌الله با تاکید بر اهمیت یادگیری علوم بالینی با استفاده از روش‌های مختلف، گفت: در این دوره‌ها سعی می‌کنیم با استفاده از روش‌های مختلف و برگزاری آزمون‌های مفهومی،  دانشجویان را تحریک به یادگیری کرده و برای حضور در محیط کار عملی آماده کنیم.

دوره‌های مهارتی برای چه کسانی مفید است؟

سعید با اشاره به فراگیران و مخاطبان این دوره‌های مهارتی، تصریح کرد: شرکت در این دوره‌ها برای پرستاران، تکنسین‌های بیهوشی و شاغلین این حوزه که خواهان به روز رسانی اطلاعات و یا تغییر بخش خود بوده، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی  برای انتخاب زمینه کاری و تخصصی که خواهان ورود به حوزه آموزش در زمینه  تخصصی است، مفید و موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در دوره تحصیلات تکمیلی بیشتر به بحث پژوهش پرداخته شده و در نتیجه مباحث بالینی و تخصصی پرستاری کم‌رنگ می شود. این دوره‌ ها می‌ تواند خلا ناشی از کمبود مطالب مورد نیاز دوره بالین را جبران و مطالب تخصصی مورد نیاز بالین را ارایه کند.

وی با بیان اینکه سرفصل‌ها و رفرنس‌های ارایه شده در دوره های مهارتی جهاد دانشگاهی متناسب با استاندارهای علمی و نیازهای فراگیران به تایید کارگروه های تخصصی رسیده است، گفت: همزمان با برگزاری مباحث تئوری، کارآموزی در بیمارستان و در بخش بالین با حضور مربی ارایه می شود که این مساله از نقاط قوت و مزایای این دوره‌هاست.

مدرس دوره آموزشی مراقبت‌های ویژه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به سایر مزایای این دوره‌ها، اظهار کرد: کامل و جامع بودن سرفصل‌ها و امکانات،  احترام ویژه به دانشجو و فراگیر و برگزاری دوره‌های عملی از دیگر امتیازات دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است.

در همین رابطه معصومه چناپارچی مسئول دپارتمان پرستاری، مامایی، پیراپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به هدف برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت در این واحد، گفت: توانمندسازی، مهارت‌ افزایی و بهبود عملکرد فراگیران برای ارائه خدمت به بیماران و پاسخگویی به نیاز تخصصی و مهارتی دانشجویان برخی از اهداف ما برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و کوتاه‌ مدت در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است.

وی با بیان اینکه دوره‌های کوتاه مدت مهارتی با استقبال دانشجویان و فراگیران روبرو می شود، اظهار کرد: اکثر پرستاران خواهان اشتغال در بخش‌های ویژه هستند که برای ورود به آن باید مدارکی تاکید بر مهارت و اطلاعات کافی در این زمینه و یا سابقه کار ‌در آن بخش ارایه کنند، همچنین  برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد، داشتن سابقه کار در بخش‌های ویژه الزامی است، بنابراین دوره‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی به تحقق نیاز آنان کمک می‌کند.

چناپارچی در خاتمه با اشاره به ارائه گواهی نامه معتبر به شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، گفت: در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی نامه معتبر و قابل ترجمه از سوی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اعطا خواهد شد؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 9- 22439865 تماس حاصل کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا