معضلی به نام واردات 90درصدی محصولات صنعت چاپ

این نشست با حضور مدیران و دست اندرکاران عرصه چاپ و بسته بندی و صنعت چاپ و مدیران پارک  ملی علوم و فناوری های نرم و شرکت های فناور در حوزه چاپ و بسته بندی بارویکرد هم افزایی برای تجاری سازی ایده ها و طرح ها در شرایط تحریم برگزار شد و بر موضوعاتی چون صادرات محصولات و کالاهای تولیدی با تکیه بر بسته بندی و  ارزش آفرینی، استانداردسازی و  همچنین صادرات محصولات صنایع دستی  تاکید شد.

دکتر محمد بیطرفان در این نشست با اشاره به جایگاه صنایع دستی و صنایع فرهنگی در ارزش آفرینی و صادرات کالاهای غیر نفتی گفت : کشور ایران مهد صنایع دستی و تولیدات فرهنگی است که به دلیل بی توجهی به موضوع مهم چاپ و بسته بندی به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشور ها از صنایع خلاق ، صنایع دستی و تولیدات فرهنگی خود در آمدهای سرشاری کسب می کنند، خاطر نشان کرد :  به جرات میتوان گفت گردش مالی چاپ، بسته بندی و صنایع خلاق و فرهنگی به دو هزار  میلیارد دلار می رسد.

بنیان گذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران  موضوع چاپ و بسته بندی را حلقه مفقوده نظام تولید ، بازاریابی و صادرات عنوان کرد وگفت: در سالی که به نام تولید ملی نام گذاری شده است شاهد تحریم های بی سابقه و ظالمانه ای علیه کشورمان هستیم. در این شرایط توجه به موضوع بسته بندی مطابق نیاز و ذائقه مخاطبان در بازار های مختلف ملی و جهانی یک موضوع کلیدی است.

پارک ملی علوم و فناوری های نرم آماده پذیرش ایده ها و طرح های نوآورانه

محمد رضا آقاجانی مدیر نوآوری پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی، در ادامه این نشست، عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ عدم توجه به تولید محصولات مورد نیاز در داخل کشور است و پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و بخش های مختلف علمی و پژوهشی باید بومی سازی و تولید محصولات مورد نیاز در این صنعت را به عنوان یک اولویت برای خود تعریف کرده و تلاش کنند واردات محصولات صنعت چاپ را که هم اکنون حدود ۹۰ درصد است به طور قابل قبولی کاهش دهند.

وی به ضرورت توجه به زمان،هزینه و کیفیت  در انجام طرح ها اشاره کرد و گفت : ایجاد نهاد های مورد نیاز برای انجام فعالیت های علمی ، پژوهشی و فرهنگی یک موضوع مهم و اساسی است.

آقاجانی با اشاره به اینکه صنعت چاپ ذی نفعان بسیاری در کشور دارد، گفت: توجه به اولویت های تولیدی از سوی صنعتگران، تولیدکنندگان و همچنین توجه به مصرف کنندگان محصولات مورد نیاز این صنعت،  توجه به استاندارد ها و طراحی در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مهم است.

وی موضوع طراحی را یکی از موضوعات فراموش شده بخش های مختلف تولیدی و صنعتی در کشور عنوان کرد و افزود: هر صنعتی با واحد های تولیدی فعال خود در ابعاد مختلف نیازمند توجه به طراحی و ایجاد دفاتر طراحی در مراکز تحقیق و توسعه خود و خطوط مختلف تولیدی است‌.

آقاجانی در خصوص مشکلات و معضلات در حوزه تجاری سازی گفت: مراکز کارآفرین و ارزش آفرین یکی از اولویت های آتی جوامع پیشرفته در توجه به تجاری سازی کالاها و تولیدات است.

وی با اشاره به اهمیت انجمن های علمی و فناوری در کشور، گفت : خوشبختانه در سال های اخیر راه اندازی پارک ها و مراکز رشد در جوار دانشگاه ها با هدف ارزش آفرینی برای تولید توسعه یافته است که راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در جوار دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی یکی از این اقدامات مهم است  .همچنین انجمن علمی فناوری چاپ ایران و سایر تشکل های مرتبط می توانند با ارتباط موثر با این مجموعه های علمی و کارآفرینی در زمینه تجاری سازی ایده ها و طرح های حوزه چاپ و بسته بندی به ارزش آفرینی در این صنعت راهبردی کمک کنند‌‌.

 مدیر نوآوری پار‌ک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهار داشت : این پارک با تلاش جهاد دانشگاهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت عتف در اردیبهشت سال ۹۷ راه اندازی شد و به نقطه اتکا بخش دانشگاه و صنعت در زمینه تولیدات فرهنگی پ صنایع دستی، تجاری سازی صنایع خلاق و فرهنگی و نگاه مولد به بخش فرهنگ تبدیل شد.

آقاجانی با اشاره به اینکه این پارک و همچنین دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به رشته های صنعت چاپ که در دانشگاه فعال است می توانند بیش از هر مجموعه دیگری در خدمت ارتباط دانشگاه و صنعت در بخش صنعت چاپ باشند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه کار آفرین است، گفت: ایجاد پارک ملی علوم و فناوری های نرم در جوار این دانشگاه زمینه ساز استقرار سرکت های دانش بنیان،استارت آپ ها و کسب و کارهای فناور در حوزه صنایع مختلف فرهنگی به ویژه صنعت چاپ و بسته بندی است.

گفتنی است این نشست پنج شنبه عصر در محل پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا