هیچ کس از گزند تغییرات آب و هوایی در امان نیست

دکتر لادن کاظمی راد در گفتگو با سیناپرس با بیا اینکه تغییر اقلیم به معنای تغییر میانگین ها در درازمدت است، تصریح کرد: در واقع فعالیت های انسانی باعث افزایش گازهای گلخانه ای نظیر دی اکسیدکربن، متان و … می شوند. این گازها با جذب بیشتر طیف فروسرخ باعث بالا رفتن دمای جو زمین شده و در نهایت تعادل سیستم اقلیمی کره زمین بهم خورده و تغییرات اقلیمی گسترده ای در اغلب نواحی کره زمین اتفاق می افتد.

این متخصص اقلیم شناسی عنوان کرد: ایران نیز به همراه دیگر کشورهای جهان دچار تغییر اقلیم شده و در حال حاضر هم نشانه هایی از دگرگونی های اقلیمی در ایران قابل مشاهده است. افزایش ناهنجاری های جوی نظیر بارش های ناگهانی و سیل آسا، وزش طوفان های شدید، بارش برف در شهرهای جنوبی و مرکزی کشور، سرمای شدید و بارش تگرگ در فصل شکوفه دهی درختان، بارش سنگین برف در استان های شمالی کشور، افزایش متوسط دمای برخی شهرها در سال های اخیر و مواردی از این دست نمونه هایی از تغییرات محسوس در آب و هوای ایران است.

تاثیرات تغییراقلیم منحصر به وقایع طبیعی نیستند. هنگامی که مشکل تغییر آب و هوا را در نظر می گیرید باید جهان را به صورت یک سیستم اکولوژیکی واحد ببینید. در واقع نباید با تقسیم بندی های سیاسی یا مرزبندی های میان کشورها به جنگ تغییراقلیم رفت.

وی با تاکید بر اینکه بنابراین می توانیم بگوییم که تغییراقلیم پدیده ای جهانی است که ایران را نیز شامل می شود، گفت: تغییرات آب و هوایی بیشترین صدمه را به کسانی وارد می کند که کمترین قابلیت تطابق را داشته باشند. در این بین افراد ضعیف آسیب پذیرتر هستند اما با این حال هیچ کس از گزند تغییرات آب و هوایی در امان نخواهد بود و این موضوع، تغییراقلیم را به یک معضل جهانی تبدیل کرده است.

کاظمی راد افزود: در واقع تاثیرات تغییراقلیم منحصر به وقایع طبیعی نیستند. هنگامی که مشکل تغییر آب و هوا را در نظر می گیرید باید جهان را به صورت یک سیستم اکولوژیکی واحد ببینید. در واقع نباید با تقسیم بندی های سیاسی یا مرزبندی های میان کشورها به جنگ تغییراقلیم رفت.

وی ادامه داد: با استفاده موثر از انرژی از طریق مصرف بهینه برق، استفاده از منابع تجدیدپذیر و همچنین استفاده از تجهیزات با مصرف انرژی کم می توان شرایط را برای سازگاری با تغییر اقلیم فراهم کرد. مصرف محصولات محلی و ارگانیک، کاهش مصرف گوشت و لبنیات، پاکسازی محیط زیست، تشویق و تنبیه برای مقابله با افزایش آلودگی، پرواز هوایی کمتر، آگاهی بالاتر، افزایش مسئولیت پذیری، رفت و آمد سبز، خلاقیت در بازیافت و ایجاد انجمن های حفاظت محیط زیست از جمله راهکارهای مدیریتی هستند که می توان در سطح ملی برای سازگاری با تغییر اقلیم انجام داد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در سطح بین المللی نیز ارگانی بین دولتی با عنوان هیات بین الدول تغییراقلیم با ارزیابی های علمی دوره ای در زمینه تغییراقلیم و آثار و خطرات آن به ارائه استراتژی های کاهش و سازگاری با این پیامد و کاستن ازعواقب آن می پردازد.

وی در ادامه  گفت: همه ما در طول زندگی، در ایجاد تغییرات آب و هوایی مشارکت کرده ایم. کارها، انتخاب ها، رفتارهای ما که با افزایش گسیل گازهای گلخانه ای انجامیده است. اگر اینطور فکر کنیم که چون ما توانسته ایم چنین تاثیر بنیادی منفی بر آب و هوا داشته باشیم پس این فرصت را هم داریم که بتوانیم روی تغییر آب و هوای آینده که باید با آن سازگار شویم نیز اثر بگذاریم.

کاظمی راد تاکید کرد: پس این ما هستیم که انتخاب می کنیم که آیا تغییرات آب و هوایی را جدی بگیریم و انتشار گازهای گلخانه ای را به مقدار چشمگیری کاهش دهیم تا در آینده با اثرات تغییر آب و هوایی کمتری مواجه باشیم یا اینکه مشکل تغییر آب و هوا را نادیده بگیریم و مجبور باشیم که در آینده با تغییر آب و هوای شدیدتری سازگار شویم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا