آیا فلش دوربین­ به آثار هنری آسیب می­ زند؟

امروزه در بسیاری از آثار باستانی کشور که در قالب موزه ها و بناهای تاریخی شکل گرفته اند، تزئینات و آرایه هایی دیده می شود که  روی اشیاء و احجام مختلف یا در ساختار کلی و جزئی بنا قابل مشاهده است.

این تزئینات که درگذر زمان و تحت عوامل مختلفی چون شرایط محیطی و انسانی آسیب های فراوانی دیده اند به مرور زمان و بیش از پیش احتیاج به مراقبت و نگهداری دارند به همین لحاظ و در راستای محافظت از این آثار ارزشمند قوانینی وضع گردیده که رعایت آن ها توسط بازدید کنندگان سبب جلوگیری از تشدید فرسودگی و از میان رفتن تزئینات خصوصاً از نوع مصور سازی و نقاشی می گردد.

از جمله عوامل فرسایش دهنده که این آثار ارزشمند را تهدید می نماید تابش نور بر روی تزئیناتی است با مواد آلی ساخته شده و منجر به کم رنگ شدن و تخریب ساختمانی آنها می گردد. از این رو پرتو افکنی در گالری ها و محل نگهداری چنین اشیایی باید در سطح معتدل یا پائینی قرار داشته باشد.به همین دلیل حتما وقتی وارد موزه ای می شوید نخستین تذکری که روی دیوارها و اطرافتان نصب شده است؛جمله«عکسبرداری با فلش ممنوع است»حال باید دید این جمله القا کننده که فلش دوربین می ­تواند به آثار نقاشی آسیب بزند؛ چقدر صحت دارد؟

 بدون شک، دوربین بدون فلش هیچ آسیبی به یک اثر هنری نمی ­زند مگر اینکه ناخواسته دوربین شما به یک گلدان گران قیمت برخورد کند. در مورد فلش دوربین، مسئولان بعضی گالری ها ادعا می کنند تاثیر فلش دوربین ها در مجموع می تواند به رنگ مواد و پارچه­ های تاریخی آسیب وارد کند.این در حالی که  ثابت شده نور در روزهای طولانی می تواند مواد حساس به کار رفته درآثار هنری را تخریب کند اما سخت است باور کنیم همین امر در مورد فلش دوربین­ ها صادق باشد.

اما به گفته برخی متخصصان فلش دوربین به دليل اينكه اشعه مادون قرمز و ماوراي بنفش دارد وقتي در محيط منتشر شود باعث مي‌شود پيوندهاي شيميايي آثار در طول مدت زمان سست شوند و باعث ريزش و نابودي آثار گردد.

مترجم: محسن کاریزی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا