عقب ماندگی ایران از قافله انرژی خورشیدی

در حال حاضر یکی از اهداف مهم جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، تمرکز ویژه ای به روی مساله ایجاد نیروگاه های خورشیدی کرده است.

دکتر جعفر محسنی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی سالها که در حوزه تشخیص فعالیت کرده و مرکز آزمایشگاهی نیز ایجاد کرده است.

در حال حاضر یک سری اقدامات برای کارهای خدماتی در حوزه درمان انجام داده ایم اما خروجی نداشتیم. در حالی که در حوزه صنعت، مرکز فناوری های نو را راه اندازی کرده ایم؛ کار عمده این مرکز طراحی و تولید نیروگاه های خورشیدی در سایزهای مختلف است.

وی درباره اهمیت اجرای این کار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تولید گازهای گلخانه ای یک معضل جهانی است بر همین اساس در معاهده پاریس همه کشورها از جمله ایران متعهد به کاهش تولید دی اکسید کربن شده اند.

وی اظهارداشت: بهترین شیوه هم برای کاستن انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف سوخت های فسیلی است. از سوی دیگر ما نیاز به استفاده از نیروی برق داریم. امروزه در کشور ما 90 درصد تولید برق با استفاده از سوخت های فسیلی از جمله مازوت و اخیرا گاز تامین می شود که همه اینها آلایندگی دارند.

تجهیز چادرهای عشایری به نیروی خورشیدی

وی بیان کرد: با توجه به اینکه درصد تابش آفتاب در ایران بسیار بالاست، لذا تولید برق از نیروی خورشید بهترین گزینه برای کشور ما به حساب می آید. از اینرو ایران تعهد کرده است از محل انرژی خورشیدی پنج هزار مگابایت برق تولید کند. به همین دلیل مرکز ما تمرکز ویژه ای به روی این مساله  دارد و در ابتدا نیروگاه های خورشیدی کوچک چادری را در جهت تحقق عدالت اجتماعی راه اندازی کرده است.

وی درباره این نیروگاه ها گفت: عشایر زمانی که کوچ می کنند، در کوه و دشت دسترسی به نعمت برق ندارند تا بتوانند تلویزیون تماشا یا حتی موبایل شان را شارژ کنند. از اینرو محققان ما در مرکز فناوری های نو جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی یک نیروگاه 40 واتی طراحی کردند که عشایر بتوانند از آن استفاده بکنند. بعدها ما این طرح را گسترش دادیم و در سطح صنعتی اجرایی کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در حال حاضر پشت سوله های یک سری از کارخانه ها، فضای خالی مرده وجود دارد. بنابراین ما توانستیم نیروگاه هایی را در میان آنها طراحی و نصب کنیم تا همان فضاهای مرده،مرکزی برای درآمد این کارخانه ها باشد، زیرا با توجه به تعهدی که کشور دارد، دولت از تولید کنندگان، برق را خریده و به شبکه برق توزیع می کند.

دولت به ازای هر کیلو وات80 تومان پول به این مراکز می دهد، در صورتی که ما 120 تومان برق را برای هر کیلو وات مصرفی مان می خریم. این اختلاف قیمت خود منبع درآمد خوبی برای کسانی که این نیروگاه ها را نصف کرده اند، می شود.

محسنی ادامه داد: همچنین در راستای هدف خود اتکایی کمیته امداد توانستیم با کمک مددجویان، در بام خانه کسانی که شرایطش را دارند، نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی نصب کنیم. دراین راستا انتظار می رفت عملکردمان درآمد 800 هزار تومانی در ماه براثی افراد داشته باشد اما اکنون بیش از یک و نیم میلیون تومان درآمد عایدی این خانواده هاست. این طرح ضمن تولید برق، باعث می شود افراد به درآمد خودشان متکی باشند و از کمیته امداد مستمری نگیرند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در برخی از شهرها مانند اهواز نیروگاه های 100 کیلوواتی طراحی و نصب شده است. در شهر تبریز نیز کارخانه ها این کار را انجام داده اند. اخیرا هم همکاران ما روی پروژه های جدید(محصولات جدید خورشیدی) کار می کنند و کارگاهی را به کارخانه تبدیل کرده و مرکزشان را تغییر داده اند؛ مرکز آنها به ساختار کارخانه تبدیل شده است تا بتوانیم کارهای خوب، ارزشمند و به روزتری را تولید و محصولات خورشیدی جدیدتری را معرفی کنیم؛ تولید این محصولات، کشور را به سمت استقلال و جلوگیری از خروج ارز می برد.

خودکفایی به شرط جذب سرمایه گذار

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی عنوان کرد: هرچند که هنوز در این زمینه به خود کفایی نرسیده ایم، زیرا بخشی از کار تکنولوژی خاصی دارد و سرمایه گذاری بیشتری می خواهد؛اما تقریبا 60 تا 70 درصد مواد اولیه این تکنولوژی در داخل و بخشی دیگر از خارج تامین می شود. یکی از برنامه های این مجموعه در آینده این است که بتوانیم به قسمت های اساسی این تکنولوژی دست پیدا کنیم و از واردات آن نیز بی نیاز شویم.

به گفته وی، برای تولید صفر تا صد و خودکفایی این تکنولوژی نیاز به 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد این درحالی است که اکنون تنها 10 تا 15 میلیارد آن تامین شده است.

وی گفت: ایران قرار بود در برنامه پنج ساله اش پنج هزار مگاوات برق خورشیدی داشته باشد اما عملا به هزار مگاوات هم نرسیده است؛ هم اکنون در کل کشور 800 مگاوات نیروگاه خورشیدی است اما تا 5 هزار مگاوات فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر پروژه های گوناگونی در شهرهای مختلف از جمله همدان با سرمایه گذاری کشورهای اروپایی اجرا شده است. اخیرا با توجه به مسایل سیاسی پیش آمده، سرمایه گذاران خارجی هم عقب کشیدند و کار با تاخیر و کندی پیش می رود. برای اینکه بتوانیم حرفی در این زمینه برای گفتن داشته باشیم باید بخشی از کار دست خودمان باشد که بعدها کشور راحت تر بتواند پیش برود. در این پروسه، جهاد دانشگاهی تبریز هم یکی از مراکزی است که در این حوزه فعالیت می کند.

منابع نفتی، نقش انرژی خورشیدی را کمرنگ کرد

محسنی گفت: ارزان بودن انرژی فسیلی و همچنین طراحی تامین برق مورد نیاز کاخانه ها از طریق سوخت های فسیلی، طی سال های گذشته باعث شد تا به امروز نیازی به استفاده نیروهای پاک و تجدیدپذیری مانند خورشید نداشته باشیم اما امروزه به علت گرانی سوخت های فسیلی و بهره مندی کشور از نعمت خورشید، راه اندازی و نگهداری راحت تر و مقرون به صرفه تر، اقبال استفاده از انرژی های خورشیدی را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: سلول های خورشیدی تا بیست سال قابلیت استفاده دارند و پس از ورود نسخه های جدید این محصول به بازار، می توان با تعویض سلول های قدیمی، بازدهی سلول های خورشیدی را افزایش داد. اگر به این سلول های خورشیدی خوب رسیدگی شود، گرد و غبار نگیرند و آسیب فیزیکی نبینند، می توانند کارایی شان را حفظ کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. همت کنیم خیلی راحت میتونیم از کشورهای دیگه جلو بزنیم در مورد همه چیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا