سرطانی که گریبان گیر افراد ثروتمند می‌شود

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ به‌طور فزاینده‌ای در بین جوانان کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و هفت‌کشور مرفه دیگر مشاهده‌شده و رشد چشمگیری داشته است. شرایط فوق؛ در حالی است که این روند در بین افراد مسن و بزرگ‌سال ثابت بوده و رشد قابل‌توجهی نشان نمی‌دهد.

در این مطالعات محققان داده‌های مرتبط با 36 کشور مختلف را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و دریافتند که طی 10 سال گذشته، میزان سرطان روده بزرگ در بین افراد زیر 50 سال در 14 کشور موردمطالعه قرارگرفته؛ پایدار بوده و در سه کشور ایتالیا، اتریش و لیتوانی کاهش‌یافته و در 19 کشور دیگر با افزایش همراه بوده است.

در بسیاری از این کشورهای پیشرفته و مرفه؛ روند افزایش موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان، با روند بروز این بیماری در بین افراد کهن‌سال و عموماً بالای 50 سال بسیار متفاوت بوده و با رشد همراه است درحالی‌که تعداد موارد بروز این بیماری در بین افراد کهن‌سال کشورهای استرالیا، نیوزلند، کانادا، آلمان و ایالات‌متحده با کاهش همراه شده و در کشورهای دانمارک، اسلوونی، سوئد و انگلستان تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد.

در سرتاسر جهان، سرطان روده بزرگ سومین سرطان عمده‌ای است که افراد با آن درگیر شده و تخمین زده می‌شود تنها طی سال گذشته میلادی حدود یک‌میلیون و هشت‌صد هزار مورد جدید این بیماری به ثبت رسیده است.

 

محققان در این مطالعات دریافتند كه در بین 19 کشور جهان، روند بروز جدی سرطان روده از اوایل دهه 90 میلادی شروع‌شده است. این موضوع در حالی است که در سه کشور قبرس، هلند و نروژ، نرخ بروز ابتلا به سرطان روده بزرگ در هر دو گروه جوانان و کهن‌سالان افزایش‌یافته است البته نوع افزایش آن‌ها متفاوت بوده و این نرخ افزایش در بزرگ‌سالان جوان دو برابر بیشتر از بزرگ‌سالان است.

بر اساس تحقیقات انجمن سرطان ایالات‌متحده آمریكا كه دو روز پیش در مجله مطالعات روده بزرگ (journal Gut) منتشر شد، بیشترین افزایش سرطان روده بزرگ در سنین جوانی با رشد 2/4 درصد در سال، در كره جنوبی بود كه بالاترین میزان رشد در تمام كشورهای موردمطالعه را به خود اختصاص داده است.

ربکا سیگل (Rebecca Siegel) سرپرست این تیم تحقیقاتی و مدیر علمی تحقیقات در انجمن سرطان، در رابطه با مطالعات انجام‌شده در این رابطه اعلام کرد: «یافته‌ های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که تغییر روند ابتلا به سرطان روده بزرگ در سنین جوانی در بعضی از کشورها با افزایش خطرناکی روبه‌رو است و به همین دلیل نیاز به مطالعه و پژوهش بیشتر درباره سرطان روده بزرگ در سنین جوانی وجود دارد.»

اگرچه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد كمتر از 50 سال نسبت به افراد مسن كمتر است اما روند جدید رشد این بیماری در گروه‌های سنی جوان نشانگر تحولات كلیدی اخیر در رابطه با عوامل به وجود آورنده آن است. در سرتاسر جهان، سرطان روده بزرگ سومین سرطان عمده‌ای است که افراد با آن درگیر شده و تخمین زده می‌شود تنها طی سال گذشته میلادی حدود یک‌میلیون و هشت‌صد هزار مورد جدید این بیماری به ثبت رسیده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا