موزه ملی علوم و فناوری میزبان بعدی سیموست

چهل و هفتمین مجمع سالانه کمیته بین‏المللی موزه‏ها و مجموعه‏های علوم و فناوری(CIMUSET)  از روز شنبه اول سپتامبر، ۱۰ شهریور با عنوان «سنت‌هایی برای آینده پایدار» در شهر کیوتو ژاپن آغاز شده و تا هفتم سپتامبر، ۱۶ شهریور ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

سیف‌الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری، پروانه اصغری، مهران نوروزی و فاطمه امینی از کارکنان این موزه و از اعضای ایکوم ایران جهت ارائه سخنرانی و مقاله، از سوی ایکوم ایران در این نشست جهانی حضور فعال دارند.

پیش از این و در چهل و ششمین نشست موزه‌های علوم و فناوری جهان که در سال ۲۰۱۸ در شهر اُتاوا کانادا برگزار شد، موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان این نشست در سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

کمیته بینالمللی موزه‏ها و مجموعههای علوم و فناوری(CIMUSET)  یکی از کمیتههای شورای بین‏المللی موزه‏ها(ICOM)  است که نه تنها در زمینه موزه‏های علوم و فناوری سنتی و تاریخی، بلکه ساینسسنترها و مراکز علم فعلی که به ترویج و توسعه علم و فناوری در میان اقشار جامعه به ویژه کودکان در سراسر جهان میپردازند، را نیز شامل میشود. از جمله اهداف سیموست میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

-حامی اهداف ایکوم، به ویژه حفاظت از میراث علوم و فناوری و اشاعه دانش

-توسعه و پیادهسازی برنامههای ایکوم

-تدوین برنامه‏ای با موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در موزههای علوم و فناوری و پیشنهاد آن به ایکوم

-همکاری و تبادل اطلاعات میان موزهها، متخصصان، کارشناسان و افرادی که به نحوی با علوم و فناوری و اشاعه آن در ارتباطند

-معرفی زمینه‏های مورد علاقه موزه‏های علوم و فناوری در چارچوب ایکوم، همکاری با کمیته‏های ملی و سازمانهای منطقه‏ای ایکوم و سایر کمیته‏های بینالمللی در موضوعات مرتبط با کمیته‏های خاص.

به گزارش موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، این موزه تنها موزه مشابه مراکز علم در دنیاست که از سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد فضایی فعال و آگاهیبخش و به منظور آشنایی با میراث و خدمات علمی و فرهنگی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی آغاز به فعالیت کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا