کد خبر : 94244 پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 13:04:17
صدا-و-سیما-مورد-اعتماد-مخاطبانش-است!

مخاطبان می‌خواهند اخبار عادلانه، بی‌طرف، دقیق و کامل پخش شود

صدا و سیما مورد اعتماد مخاطبانش است!

سیناپرس: طبق قانون اساسی عنوان رسانه ملی انحصارا در اختیار سازمان صدا و سیماست و همین موضوع موجب بروز ایراداتی در این سازمان شده است.

البته علیرغم اینکه دست اندرکاران صدا و سیما هنوز هم گمان می کنند که در حوزه رسانه انحصار را در دست دارند و نیازی به اقدامات موثر برای جذب مخاطب ندارند، گسترش تکنولوژی و توسعه شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی به عنوان رقبای اصلی رسانه ملی، عملا این سازمان را از انحصار خارج کرده اند.

همین موضوع باعث شده تا عده ای از متخصصان به این موضوع اذعان کنند که  صدا و سیما به عنوان یک رسانه رسمی و مرجع دیگر مورد وثوق مخاطبان خود نیست و یا اینکه نسبت به شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی و یا حتی شبکه های تلویزیونی فرامرزی مخاطب چندانی ندارد.

در سرتاسر جهان مخاطبان می‌خواهند اخبار به‌صورت عادلانه، بی‌طرف، دقیق و کامل پخش شود. علاوه بر این، امروزه مراجع متعدد خبری کار رسانه های رسمی را سخت تر کرده و باعث شده اگر نگوییم مخاطبان را مجهز به سواد رسانه ای کرده است اما حداقل این گروه را از آگاهی های نسبی برخوردار کرده است.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل قرار گرفتن در یک جایگاه ویژه و همچنین به دلیل فراگیری و انحصاری که در بخش رسانه‌های دیداری - شنیداری دارد بیش از هر رسانه دیگری در معرض انتظارات و توقعات است.

تقریبا همه کارشناسان و متخصصصان علم ارتباطات بر این امر اتفاق نظر دارند که در حوزه اطلاع رسانی در کشور خلا وجود دارد و همین موضوع باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به عملکرد صدا و سیما شده است به گونه ای که عده ای معتقدند که سازمان صدا و سیما مخاطبان خود را از دست داده و عده ای نیز معتقدند همان تعداد مخاطبان این رسانه نیز به محتواهای رسانه ملی اعتماد ندارند.

در این سپهر رسانه ای که رسانه های رقیب و رسانه های جایگزین بسیار گسترده فعالیت می کنند، ظهور فضای مجازی و گسترش آن رسانه ملی را به چالش کشانده است. 

دکتر محسن شاکری نژاد عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در گفتگو با سیناپرس، در این باره تاکید کرد: آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد رسانه ملی مورد اعتماد مخاطبان خود است. در این مورد دو مقوله مد نظر است نخست اینکه عده ای معتقدند که میزان مخاطب صدا و سیما کاهش یافته است که این ادعا قابل قبول است.

وی ادامه داد: دلیل آن هم این است که در این سپهر رسانه ای که رسانه های رقیب و رسانه های جایگزین بسیار گسترده فعالیت می کنند، ظهور فضای مجازی و گسترش آن رسانه ملی را به چالش کشانده است. اما، در حوزه اعتماد، موضوعات مطرح شده محل مناقشه است.

این محقق و استاد دانشگاه اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و نظر سنجی ها نشان می دهد که ممکن است مخاطبان ریزش داشته باشند اما کسی که کماکان مخاطب صدا و سیماست به لحاظ اعتماد به رسانه ملی چیزی کم ندارد و اگر اخبار صدا و سیما را می بیند و می شنود قطعا به آن اعتماد دارد.

شاکری نژاد تصریح کرد: البته، می پذیرم که گاهی به دلیل سیاست هایی که به صدا و سیما تحمیل و دیکته می شود، در یکسری از حوزه ها خلاء هایی در پوشش اخبار وجود داشته باشد. این در حالیست که با توجه به فعالیت های شبکه های اجتماعی و رسانه های غیررسمی در حوزه های مختلف خبری، نمی توانیم ادعا کنیم که اطلاع رسانی در کشور صورت نگرفته و مخاطب ناآگاه می ماند.

گزارش: فرگل غفاری

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]