مگر درتمام این سالها درمعرض تحریم ها نبوده ایم؟

تحریم سازمان فضایی و دو مرکز شامل پژوهشگاه هوافضا و پژوهشگاه فضایی که به ترتیب زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات و وزارت ارتباطات قرار دارند و بازوهای اصلی صنعت هوافضای کشور محسوب می شوند، به دلیل نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به لیست تحریم های آمریکا علیه ایران اضافه شدند.

هدف از این اقدام فشار بر ایران برای توقف فعالیت های هسته ای عنوان و در ضمیمه دوم این قطعنامه از ایران خواسته شده در راستای توسعه موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح های هسته ای گام برندارد.

در حالیکه این تحریم های پی در پی نگرانی هایی را در سطح جامعه و به ویژه جامعه علمی کشور ایجاد کرده است، رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه تحریم کلمه ای است که در سالهای اخیر به وفور از ریان دولتمردان آمریکا شنیده ایم، گفت: سوالی که در اینجا پیش می آید این است که مگر در تمام این سالها که برنامه های فضایی کشورمان با اقتدار پیش رفته در معرض تاثیر همه جانبه تحریم ها نبوده ایم؟

دکتر مرتضی براری ادامه داد: همانگونه که جوانان خلاق و متخصص کشورمان با باور به شعار ما می توانیم شگفتی ساز شده و در حوزه هوافضا خوش درخشیدند، از این پس هم موضع سازمان فضایی در رابطه با این اقدام آمریکا کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: کارشکنی در برابر فعالیت های فضایی کاملا صلح آمیز ایران هیچ خللی بر روند توسعه کشورمان در این حوزه وارد نخواهد کرد و با توکل بر خدا و با بهره گیری از نیروی خودباوری که در متخصصان ایرانی وجود دارد، با شتاب بیشتر و مصمم تر به فعالیت هایمان ادامه می دهیم.

براری در ادامه تاکید کرد: مقاصد ما کاملا صلح آمیز بوده و عضویت سازمان فضایی ایران در کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل و موضع گیری های بین المللی ما صحتی بر این ادعاست.

وی تصریح کرد: هدف سازمان فضایی و مراکز تحقیقاتی وابسته به آن، توسعه فناوری فضایی بومی، ارائه خدمات کاربردی به جامعه، مدیریت بهینه منابع و ارتقای کیفیت زدگی مردم ایران است.

بر اساس این گزارش، کارشکنی های آمریکایی ها بر علیه فعالیت های فضایی ایران موضوع جدیدی نیست. پنجشنبه گذشته نیز اخباری مبنی بر پرتاب ناموفق ماهواره ایرانی ناهید بر خروجی رسانه ها قرار گرفت که علی ربیعی، سخنگوی دولت با تایید انفجار در سکوی پرتاب این ماهواره، احتمال دست داشتن عوامل خارجی در عدم موفقیت این آزمایش را رد کرده و گفته بود این حادثه زمانی رخ داده که ماهواره ناهید ۱ به سکو منتقل نشده بود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا