چه تعداد پایان‌نامه به صنعت رسوخ کرد؟

دکتر علی اصغر توفیق در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که تعداد پایان‌نامه‌های مربوط به حوزه‌های مختلف صنعت بسیار زیاد است، افزود: آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از این پایان‌نامه‌ها در بخش صنعت کاربردی شده‌اند. وی در عین حال با تأکید بر این که تعداد پایان‌نامه‌های کاربردی شده در بخش صنعت عدد مناسب و رضایتبخشی نیست، اظهار داشت لازم است تا اساتید و دانشجویان در حوزه‌هایی مطالعه و تحقیق کنند که جنبه‌های کاربردی داشته باشند.

توفیق با ابراز تأسف از توجه زیاد به تولید مقالات ISI و یا انتشار مقاله در مجلات علمی-پژوهشی و علمی- ترویجی در حوزه آموزش عالی، خاطرنشان کرد: این رویکرد موجب شده است که پایان‌نامه‌ها به سمت تولید مقالات هدایت شوند و کمتر در صنعت رسوخ کنند.معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت تغییر این رویکرد، یادآور شد: اساتید و دانشجویان به این روش عادت کرده‌اند و از سوی دیگر نظام ارزشیابی وزن بیشتری به تولید مقالات ISI می‌دهد ولی باید این رویکرد تغییر کند.

وی با اشاره به امضای توافق نامه‌هایی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی ابراز امیدواری کرد که این رویکر دستخوش تحول شود.

ایجاد 50 فرصت‌ مطالعاتی داخلی

توفیق به اجرای طرح فرصت‌های مطالعاتی داخل اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون چند نفر از اساتید برای فرصت‌های مطالعاتی داخل پذیرش شدند و برای سال جاری نیز 50 فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده است.وی مدت زمان فرصت مطالعاتی را سه ماه تا یک سال ذکر کرد و ادامه داد: هر استادی که از فرصت مطالعاتی داخل استفاده کند علاوه بر این که حقوق و مزایای خود را از دانشگاه دریافت می‌کند، مطابق‌ همان ، حقوق و مزایا را نیز از صنعت دریافت خواهد کرد.

برنامه وزارت صنعت برای دانش‌بنیان کردن شرکت‌های صنعتی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت به اعلام برنامه‌های این وزارتخانه برای وارد کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به حیطه دانش‌بنیان پرداخت و گفت: با مذاکرات متعددی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، آنها پذیرفتند که شرکت‌های موجود که به عنوان واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند، بتوانند بر اساس ضوابط خاصی، در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرند.

وی با اشاره به این ضوابط ادامه داد: در صورتی که 10 درصد از محصولات واحدهای صنعتی در زمره کالاهای دانش بنیان باشند و یا فرآیندهای تولیدی آنها نو و دانشی باشند مشمول شرکت‌های دانش بنیان خواهند شد.توفیق با تاکید بر این که در حال حاضر حدود شش هزار واحد صنعتی هر یک با بیش از 50 پرسنل در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هدف ما از این ضوابط آن است که بیش از 60 درصد از این واحدهای صنعتی دارای بیش از 50 پرسنل را تا سه سال آینده به سمت فعالیت‌های دانش بنیان هدایت کنیم.

وی هدایت این واحدها به سمت فعالیت در مرزهای دانش را از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت ذکر کرد و اظهار داشت: برگزاری دوره‎های آموزشی و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی از برنامه‌های این وزارتخانه برای هدایت واحدهای صنعتی به سمت مرزهای دانش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا