رتبه ۱۴در تولید علم سلول‌های بنیادی

 دکتر امیرعلی حمیدیه در اختتامیه سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در سالن همایش‌های رازی اظهار کرد: محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه اول تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه قرار دارند.

 

وی گفت: در زمینه کاربرد تکنیک‌های ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی بالغ بر هزار و ۶۰ کلینیکال تریال (مطالعه بالینی) در دنیا در حال انجام است که ۹۳ مورد آنها در فاز سه هستند؛ یعنی در آینده بسیار نزدیک تجاری‌سازی می‌شوند. ۶۱۸ مورد مطالعه بالینی دیگر در فاز دو و ۳۴۹ مورد دیگر در فاز یک قرار دارند.

حمیدیه تصریح کرد: تعداد کلینیکال تریال در حال انجام در ایران حدود ۸۶ مورد است.وی با اشاره به تشکیل ۹۱۷ شرکت در حوزه سلول درمانی و ژن درمانی و پزشکی بازساختی در دنیا اظهار کرد: اگر ۱۰ درصد این شرکتها هم به مرحله عرضه محصول برسند، بازار بسیار بزرگی در این حوزه شکل می‌گیرد.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی با بیان این که در سال‌های گذشته و در ابتدای ورود ایران به حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی تندروی‌ها و کندروی‌هایی در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه ستاد در سال‌های اخیر تعادل خوبی در این زمینه ایجاد کرده و تصورات و انتظاراتی که از میزان اثربخشی این شیوه‌های درمانی مثلا در درمان ضایعات نخاعی وجود داشته، تا حد زیادی تعدیل شده است.

وی در پایان گسترش شمار مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به ۱۸ مرکز در مناطق مختلف کشور، ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کرج، شیراز و کرمان، برپایی چهار دوره المپیاد دانش‌آموزی و فعالیت در زمینه شبکه‌سازی را از دیگر اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری سلول‌های بنیادی، سلول درمانی، ژن درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا