صنایع به طرح های داخلی و دانشگاهی اعتماد نمی کنند

گروه ها و طرح های پژوهشی متعددی در حوزه های مختلف علوم فنی و مهندسی، علوم پایه و حوزه هایی مثل حوزه اقتصادی انجام شده، ضمن اینکه رویکرد اصلی این واحد توانمند سازی حوزه آموزشی و فرهنگی مبتنی بر ارائه خدمات تخصصی و مطالعات محور است.

محمد جواد اسماعیلی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس، در گفتگو با سیناپرس دررابطه با حوزه های پژوهش این واحد گفت: تمرکز فعالیت های پژوهشی ما بیشتر در حوزه فنی است و درحوزه های دیگر مثل علوم انسانی، بیشتر به مباحثی مثل اقتصاد پرداخته ایم که این حوزه هم برای ارائه خدمات به بخش فنی و مهندسی طراحی شده است. چراکه، گرایش پژوهش های فنی مهندسی این واحد، اشتغال درکسب و کارهای کوچک و متوسط است، از این رو به باقی حوزه های علوم انسانی ورود نکرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی پژوهش های انجام شده توسط این مرکز، ابعاد وسیعی داشته و در حوزه سیاست گذاری اقتصادی موثر بوده است، گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های ما در حوزه اشتغال خانگی است که در حال حاضر یک طرح ملی را در این زمینه  با حمایت سازمان برنامه و بودجه و دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، پیش برده ایم. این پروژه بیشتر به برنامه کاری و و راهنمای مشاغل خانگی مربوط می شود. خروجی این طرح می تواند به صورت یک دفترچه سیاست گذاری به نهادهای مرتبط مثل مجلس یا سازمان برنامه و بودجه ارائه شود.

حمایت از افراد و کسب و کارهایی که دارای محدودیتند

اسماعیلی، جزئیات بیشتری از طرح ملی کسب و کارهای خانگی ارائه داد و گفت: داده های ما از طریق شرکت شهرک های صنعتی و سازمان های مرتبط دریافت شده است. چنین مشاغلی در حال حاضر دارای متولی هایی هستند اما این نهادها به صورت متمرکز فعالیت نمی کنند اما هدف ما از چنین طرحی حمایت از افرادی است که دچار محدودیت هستند وامکان سرمایه گذاری کلان ندارند درواقع کسب و کار پهای کوچک با ایجاد ارزش افزوده و وارد کردن محصول آن ها به بازار مورد حمایت سازمان های مرتبط مثل وزارت صنعت، شهرک های صنعتی و… قرار می گیرند.

وی در ادامه درباره کارویژه این طرح در چرخه اقتصادی گفت: کار ما معرفی این مشاغل نیست چون خیلی از این مشاغل معرفی شده هستند، هدف ما این است که این کسب و کارها در چه قالب و تحت چه قواعدی می توانند دسته بندی شوند به صورتی که برای آن ها بودجه تعریف شود و در عین حال ساز و کارهایی برای ارائه محصولات شان به بازار وجود داشته باشد. در واقع کسب و کارهای کوچک از طریق این طرح برای ورود به عرصه بازار راهنمایی می شوند، همه افراد و سازمان هایی که می توانند در این حوزه تاثیر گذار باشند می توانند در این طرح شرکت کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس با یادآوری این نکته که گروه های پژوهشی مختلف با کارکردهای گوناگون در این واحد مشغول به فعالیت هستند گفت: یکی از مهم ترین گروه های پژوهشی که در قالب یک پژوهشکده مشغول به فعالیت است، پژوهشکده فرآوری مواد معدنی است که به صورت سه گروه کانه آرایی، هیدرومتالوژی و کنترل و مدل سازی سیستم های فراوری و نانو ذرات در حال فعالیت است.

وی تاکید کرد: هدف از تاسیس این پژوهشکده ارائه تخصصی خدمات مهندسی به بخش صنعت معدنی کشور بود. از آنجایی که مهم ترین بخش در فرآورده های معدنی ایجاد ارزش افزوده در محصولات است و شرایط اقتصادی کشور نیز به گونه ای است که باید خام فروشی محصولات کاهش یابد، ما باید بیشتر روی فرآوری محصولات معدنی تمرکز کنیم تا بیشترین ارزش افزوده ایجاد شود.

لزوم توجه به جوان گرایی

اسماعیلی، درباره وجه تمایز جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس گفت: مهم ترین تفاوت این واحد جوان گرایی و داشتن نیروی جوان است. یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی تربیت مدرس خروجی های نسبتا موفقی داشته همین نیروی جوان و نخبه دانشگاهی است. اهداف ما متمرکز بر سه حوزه ریاضی و انفورماتیک، اقتصاد و ازدیاد و برداشت است و سعی کردیم دایره فعالیت مان را پراکنده نکنیم. درواقع یکی دیگر از ویژگی های این واحد ه تمرکز گرایی است به گونه ای که تمرکز فعالیت های ما بیشتر روی حوزه مواد معدنی است.

وی با اشاره به همکاری های صورت گرفته با دانشجویان دانشگاه های دیگر گفت: علاوه بر دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، نیروهای توانمند دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف و حتی دانشگاه های شهرستان هایی که دارای خروجی های مناسب پژوهشی بوده اند با واحد ما همکاری کرده اند. درواقع همه افرادی که دارای توانمدی های پژوهشی هستند می توانند جذب شوند و با این واحد همکاری داشته باشند.

عدم اعتماد به طرح های داخلی و دانشگاهی بزرگترین چالش پژوهشی است

اسماعیلی، مهم ترین مشکل واحد پژوهشی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس را عدم ریسک پذیری صنایع دانست و گفت: این مشکلی است که در همه واحد های جهاد دانشگاهی وجود دارد. بعد از 20 سال فعالیت ادعای حضور حرفه ای در عرصه صنعت را داریم حتی استفاده از طرح ها و محصولات ما هزینه کم تری نیز در بر دارد اما به علت تبعاتی که در این کار وجود دارد هنوز شجاعت پذیرش طرح های داخلی و دانشگاهی توسط مسوولان و مدیران مربوطه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در واقع آن ماموریت اساسی که باید به واحدهای جهاد واگذار شود انجام نمی شود و کارها بیشتر در حد شعار و سطح پایین باقی می ماند. این در حالیست که نیاز به اعتماد در این حوزه داریم و انتظار می رود کارهای متعدد به واحدهای جهاددانشگاهی واگذار شود. چراکه، در حال حاضر خلاء های موجود در حوزه دانش فنی ما رفع شده است و صنایع می توانند به ما اعتماد کنند.

اسماعیلی در پایان افزود: در شرایط فعلی ما نیاز داریم از محصولات داخلی استفاده کنیم اما، در بیشتر مواقع حتی در شرایط تحریم محصولات و قطعات مورد نیاز، توسط شرکت های خارجی تامین می شود. این در حالیست که در حال حاضر کیفیت محصولات ایرانی بهبود یافته است و می توانیم در این عرصه فعالیت کنیم.

گفتگو:حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا