شناسایی پروتئینی که از آمدن زمستان خبر می‌دهد

پروتئین گیرنده یک مولکول پروتئین است که سیگنال‌های شیمیایی را از خارج یک سلول می‌گیرد و یک واکنش سلولی یا بافتی ایجاد می‌کند.

زمانی که دمای هوا کاهش می‌یابد و یا به سطوح پایین می‌رسد، پروتئین‌های موجود در اعصاب حسی پوست این تغییر را حس کرده و اطلاعات را به مغز ارسال می‌‍کنند.

محققان دانشگاه میشیگان در آمریکا، دانشگاه علوم و فناوری «هواجونگ» چین و موسسه ملی علم و فناوری «اولسان» در جمهوری کره در این مطالعه از یک نوع کرم به نام C. elegans که یک ژنوم ساده دارد به عنوان الگویی برای بررسی مکانیسم احساس سرما استفاده کردند.

بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله Cell منتشر شده است، محققان متوجه شدند که این کرم بدون داشتن ژنی به نام glr-۳، زمانی که دمای هوا به زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد افت می‌کند، به سرمای بیش از حد واکنش نشان نمی‌دهد.

ژن glr-۳ وظیفه رمزگذاری پروتئین گیرنده GLR-۳ را بر عهده دارد و نشان می‌دهد که لازم است سرما حس شود.

محققان خاطرنشان کردند که ژن glr-۳ را می توان در گونه‌هایی از جمله انسان‌ها پیدا کرد. محققان سپس گونه ژن glr-۳ پستانداران را به کرم C. elegans که فاقد این ژن بود افزودند و مشاهده کردند که این کرم دوباره نسبت به دماهای سرد حساس شد.

محققان در یک آزمایش دیگر، ژن glr-۳ ماهی زبرا، موش و انسان را به سلول‌های پستانداری که فاقد این ژن بودند، اضافه کردند. این مطالعه نشان داد که تمامی نسخه‌های ژن glr-۳ باعث می‌شوند که این سلول‌ها به دمای سرد واکنش نشان دهند.

ژن glr-۳ در موش‌ها Gluk۲ نامیده می‌شود. محققان متوجه شدند که از فعالیت انداختن بیان پروتئین Gluk۲ در نورون‌های موش می‌تواند حساسیت آنها را در برابر دمای سرد سرکوب کند که شواهد دیگری در رابطه با پروتئین گیرنده حساس به سرما ارائه می‌دهد.

محققان گفتند، مطالعه آنها یک پروتئین گیرنده حساس به سرما را شناسایی می‌کند که از معدود گیرنده‌هایی است که تاکنون شناسایی نشده بود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا