دوریان،ویرانگرترین طوفان‌ تاریخ

به تازگی طوفان «دوریان» یکی از شدید‌ترین طوفان‌هایی که بیشترین خسارت ها را در تاریخ داشته است، شمال باهاما را درنوردیده است. این طوفان همچنین پنجمین طوفان نوع 5 است که در چهار سال گذشته در اقیانوس آرام شکل گرفته است.

 در اینجا به عوامل شکل‌گیری طوفان نوع 5 و تغییرات بسیار شدیدی که انتظار داریم پدیده « تغییرات آب و هوایی» در وضعیت آب و هوایی آینده به وجود بیاورد پرداخته ایم.

دانشمندان بر اساس مقیاسی موسوم به «مقیاس باد طوفانی سفیر – سیمپسون»، طوفان ها را از نوع یک تا 5 دسته بندی کرده اند. طوفان های نوع 5 بادهایی با سرعت حداقل 252 کیلومتر در ساعت را به وجود می آورند.

علاوه بر این بادهای ویرانگر، طوفان نوع 5  وقتی به خشکی می رسند به حد فاجعه باری باعث بالا آمدن خیزاب (سیل شبیه به سونامی) می‌شوند.

بنابر اعلام مرکز ملی ردیابی طوفانهای آمریکا، طوفان دوریان بادهایی با سرعت 297 کیلومتر در ساعت به وجود آورده که پرسرعت ترین طوفان ثبت شده تا کنون در اقیانوس اطلس است.همچنین رسیدن طوفان دوریان به این منطقه، باعث ثبت رکورد وقوع حداقل یک طوفان نوع 5 در چهار سال متوالی در اقیانوس اطلس شده است.

طوفان های بزرگ و کوچک

«طوفان متیو» در سال 2016 نخستین طوفان نوع 5 در اقیانوس اطلس از سال 2007 به این سو بود. دیگر طوفان نوع 5 اخیر، طوفان «ایرما» بود که در سپتامبر 2017 جزایر کارائیب و جنوب ایالات متحده را در هم نوردید.

طوفان «کاترینا» که در سال 2005 در طول سواحل خلیج مکزیک در آمریکا باعث مرگ بیش از 1800 نفر شد نیز طوفان نوع 5 بود.در مقابل، طوفان «فلورانس» در سال 2018 پیش از رسیدن به کارولینا تضعیف و به طوفان درجه یک تبدیل شد هر چند باز هم به شدت خطرناک بود.

«امانوئل بوکری» کارشناس پیش بینی در اداره هواشناسی فرانسه در آن زمان هشدار داد یک طوفان از نوع ضعیف تر باز هم می تواند خطرناک و مخرب باشد. طوفان فلورانس در کارولینا باعث بارندگی های شدید، وقوع سیل سیل و قطع برق صدها خانه شد.

زمان‌های سخت

 یک رشته طوفان‌های فاجعه بار از جمله فلورانس و طوفان «مایکل» در ماه های سپتامبر و اکتبر 2018، باعث کشته شدن دهها نفر و 32 میلیارد دلار خسارت در کالیفرنیای شمالی، کالیفرنیای جنوبی و فلوریدا شد. مایکل یکی از شدیدترین طوفان هایی است که از سال 1969 آمریکا را درنوردیده است.

در ماه می، سیستم پیش بینی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا سال  2019 را سالی با هوای طوفانی «نیمه عادی» در اقیانوس اطلس پیش بینی کرد. اما مقامات مسئول، آمریکایی ها را تشویق کردند که آمادگی داشته باشند زیرا 80 میلیون نفر در مناطق پرخطر زندگی می کردند. باید توجه کرد که خرابی های طوفان ها بیشتر ناشی از سیل است تا بادهای شدید.

آیا اوضاع بدتر می شود؟

دانشمندان از مدت ها قبل پیش بینی کردند که گرمایش جهانی، طوفان های استوایی مخرب تری را به بار می آورند و برخی می گویند شواهد این ادعا از قبل قابل مشاهده بوده است.

اقیانوس های گرم تر باعث شکل گیری طوفان های قدرتمندتر می شود و بالا آمدن آب دریا، خیزاب های سونامی مانندی را ایجاد می کند که می تواند در مناطق ساحلی خسارات زیادی به بار بیاورد.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا