کلید مقابله با بحران غذایی کشف شد

پژوهشگران اسکاتلندی در یک پروژه پنج‌ساله از بیش از 39 هزار ژن موجود در گیاه جو، این ژن مقاوم در برابر خشک‌سالی را پیداکرده‌اند که بانام ژن HvMYB1 از آن یاد می‌شود. آن‌ها در آزمایش‌های متفاوتی دریافتند که این ژن خاص به‌صورت برجسته قادر به زنده نگه‌داشتن گیاه در کم‌آبی و خشک‌سالی است.

بر اساس اظهارات دانشمندان، این یافته تحقیقاتی جدید می‌تواند پیامدهای مهمی برای صنعت غلات دربر داشته باشد چراکه این صنعت با چالش‌های فراوانی نسبت به تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین که خشک‌سالی از اثرات آن بوده، روبرو است.

پیتر موریس (Peter Morris) از دانشگاه هریوت وات (Heriot Watt) واقع در ادینبرگ اسکاتلند که هدایت این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته، در این رابطه می‌گوید: «با افزایش بیان این ژن خاص در گیاهان آزمایشگاهی و شبیه‌سازی شرایط خشک‌سالی، ما توانستیم ثابت کنیم، گیاهانی که ژن HvMYB1 در آن‌ها به‌صورت برجسته‌تری بیان‌شده‌اند، قادرند تا مدت‌زمان طولانی‌تری را در شرایط خشک‌سالی دوام آورده و زنده بمانند. این یافته مهم می‌تواند باعث شود تا در آینده محصولات زراعی مقاوم به خشکی پرورش پیدا کنند.»

او در ادامه توضیحاتش تأکید کرد: «در حال حاضر خشک‌سالی در سطح جهانی محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده و برداشت غلات به‌ویژه در اروپا در سال 2018 میلادی نامطلوب بوده است. درواقع تابستان طولانی‌مدت، خشک و گرم به‌طور قابل‌توجهی در بازده و کیفیت محصولات تأثیر گذاشته است. ازآنجایی‌که تغییرات آب و هوایی در حال سرعت گرفتن بوده و ما فصول گرم را شدیدتر تجربه می‌کنیم، ضروری است که بتوانیم تداوم عرضه محصولات کشاورزی را حفظ کنیم. این مسئله برای صنایع کلیدی وابسته به کشاورزی بسیار مهم است.»

موریس همچنین افزود: «کشف این ژن، پیامدهای مهمی برای صنعت گسترده غلات از جمله تولید گندم، ذرت و برنج را در بر خواهد داشت.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله فیزیولوژی و بیوشیمی گیاهان (Journal of Plant Physiology and Biochemistry) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا