یخ ‌زدایی در عرض چند ثانیه

یخ‌زدایی سطوح به ویژه جاده‌ها و باند هواپیما از دیرباز یک چالش زمان‌بر و پرهزینه بوده است. یخ‌زدگی باند هواپیما یکی از مهمترین دلایل تاخیر در پرواز است و یخ‌زدگی جاده‌ها عامل اصلی تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شود.

روش‌های گوناگونی برای یخ‌زدایی سطوح وجود دارد که همگی زمان‌بر و پر هزینه هستند. محققان به منظور حل این مشکل روشی توسعه داده‌اند که انرژی مصرفی آن کمتر از یک درصد روش‌های متداول بوده و زمان مورد موردنیاز برای آن کمتر از یک صدم درصد روش‌های سنتی است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، در روش‌های سنتی، یخ از لایه بالایی و به صورت لایه به لایه ذوب می‌شود. روش جدید به این صورت است که یخ از لایه‌ای که با سطح در تماس است شروع به ذوب‌شدن می‌کند. در این روش یک پالس شدید جریان به محل تماس یخ و سطح وارد می‌شود و باعث ذوب شدن آن لایه و ایجاد آب می‌شود. برای کسب اطمینان از اینکه پالس جریان به محل مناسب اعمال می‌شوند، از یک فیلم (لایه نازک) رساناس اکسید قلع ایندیم (ITO) استفاده می‌شود. این لایه برای یخ‌زدایی کاربرد دارد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که برای افزایش کارایی از نیروی گرانش استفاده می‌شود و محققان معتقدند کارایی آن بسیار بیشتر از روش های متداول است.

محققان در تلاشند تا با ایجاد همکاری با شرکت‌های تجاری، این روش به صرفه را وارد بازار کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه Applied Physics Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا