کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صورت نگرفته است

مسعود زندی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه بسیاری از تغییراتی که در یک دهه گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تغییر اقلیم است، گفت: اما، آنچه که مسلم است این است که نظام بارشی در سراسر دنیا دچار تغییر شده و همین تغییر را در کشور خودمان نیز شاهد هستیم.

وی ادامه داد: خشکسالی های طولانی و بعد از آن ترسالی سال گذشته که حجم بارش بسیار شدیدی را تجربه کردیم که طبیعی نبود مصداق این موضوع است. مشخص نیست سال های آینده نیز شرایط به چه صورت باشد و ما همین  بارش فراوان را شاهد باشیم یا اینکه دوباره با مشکل خشکسالی مواجه شویم.

زندی اظهار کرد: در سال های گذشته بارش ها در سطح دنیا روی نظم خاصی صورت می گرفته که امروزه دیگر این نظم وجود ندارد، شاهد بارندگی های شدید در مناطقی هستیم که قبل از این پدیده بارندگی کمی را تجربه می کردند.

متاسفانه نه در بخش ملی در حوزه قوانین و مقررات داخلی این اتفاق افتاده و نه در بحث بین المللی و توافقنامه پاریس شاهد اتفاق مثبتی در این زمینه بوده ایم.

وی افزود: گذشته از نظام بارشی، نظام دمایی نیز دچار تغییر شده و در پی تغییرات دمایی کشورها گرمای شدیدی را تجربه کرده اند. به گونه ای که حتی در کشورهای استوایی نیز شاهد بارندگی های سیل آسایی هستیم که از یک نظم مشخص تبعیت نمی کند.

زندی با اشاره به اینکه دمای متوسط کشور حتی از یک درجه سانتیگراد بیشتر شده و همین گرمایش سالیانه را تایید می کند که هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شاهد آن هستیم، در رابطه با نظریه ای مبنی بر ابرخشکسالی های قرون وسطی عنوان کرد: خیلی از محتوای علمی این نظریه اطلاع ندارم اما آنچه مسلم است این است که شاهد تغییر اقلیم هستیم و به وضوح اتفاق افتاده است و ممکن است هر اتفاقی ناشی از تغییر اقلیم به وقوع بپیوندد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است، گفت: عامل اصلی تغییراقلیم افزایش گازهای گلخانه ای در سراسر جهان است و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد باید برنامه کاهش مصرف انرژی در سراسر دنیا صورت بگیرد. وگرنه، اگر در کشور ما هم اقدامی در این زمنیه صورت گیرد اما، کشورهای قدرتمند دیگری که در رده های بالای رنکینگ انتشار گازهای گلخانه ای قرار دارند، در این راستا اقدامی انجام ندهند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

زندی افزود: توافقنامه پاریس هم درواقع، پیرامون همین موضوع است که همه کشورها ملزم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شوند، کشور ما هم عضوی از کنوانسیون تغییر اقلیم است و در موافقت نامه های اولیه قرار بود بدون شرط 4 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور داشته باشیم و در صورتی که لغو تحریم ها بر علیه کشور عملیاتی شود 8 درصد دیگر هم به آن اضافه شود یعنی چیزی حدود 12 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز در کشور ما توافقنامه پاریس به دلیل اختلافاتی که در بخش های مختلف وجود دارد، هنوز امضا نشده و در جریان است. اما آنچه مسلم است ما در قوانین داخلی کشورمان چه در حوزه انرژی و چه در حوزه تاکیدات مقام معظم رهبری در قوانین و برنامه های توسعه ای کشور، با تعهداتی بسیار بالاتر از توافقنامه پاریس در کشور مواجهیم که تاکید بر کاهش مصرف انرژی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران افزود: اما، متاسفانه نه در بخش ملی در حوزه قوانین و مقررات داخلی این اتفاق افتاده و نه در بحث بین المللی و توافقنامه پاریس شاهد اتفاق مثبتی در این زمینه بوده ایم.

بر اساس این گزارش، نظریه جدیدی مطرح شده مبنی بر اینکه ابرخشکسالی‌های قرون وسطی ممکن است برگردند. بر اساس این نظریه، کارشناسان تغییر اقلیم هشدار می‌دهند که گرمایش زمین باعث بروز ابرخشکسالی‌های طولانی مدت در آینده خواهد شد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا