ابوریحان‌ بیرونی‌های عصر حاضر معرفی می شود

 مسعود شفیعی رئیس سازمان در دومین جلسه کمیته اجرایی برگزاری "آئین اعطای جایزه ملی ابوریحان" که به منظور بررسی‌های نهایی برگزاری این آیین برگزار شد، برگزاری این مراسم از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور را نه یک وظیفه تکلیفی و دستوری بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: سازمان نقشه‌برداری کشور در اولین تجربه خود برای برگزاری این مراسم با مشارکت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان فضایی ایران، دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران و انجمن نجوم ایران؛ گام بلندی در معرفی ابعاد مختلف شخصیت دانشمند بزرگ ابوریحان بیرونی برداشته است.

شفیعی یکی از مهمترین اهداف برگزاری این مراسم را معرفی نامداران حوزه جغرافیا، نجوم و مهندسی نقشه‌برداری دانست و افزود: سعی داریم تا در این مراسم، پژوهشگران و متخصصان این سه حوزه که برای توسعه و ارتقای دانش ملی تلاش کرده‎اند، به شایستگی معرفی و از خدمات آن‌ها قدردانی شود. در واقع هدف اصلی این آئین تجلیل از عالمان و مفاخر علمی کشور و بستری مناسب برای ابوریحان‌های عصر حاضر است.

وی اظهارداشت: البته ابوریحان بیرونی به عنوان یک ریاضی‎دان و فیزیک‌دان برجسته نیز شناخته شده است که در برگزاری این مراسم در سال‎های آینده می‎توانیم به این ابعاد این دانشمند بزرگ نیز بپردازیم.

همچنین فرخ توکلی مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته درباره چارچوب‌های کلی این مراسم گفت: طی جلسات متعدد با حضور نماینده سازمان‌های جغرافیایی و نقشه‌برداری کشور، صاحب نظران، اساتید، پیشکسوتان و پژوهشگران حوزه علوم مهندسی ژئوماتیک و داده مکانی، فضا، نجوم و علوم جغرافیایی انتخاب شدند و با بررسی‌های دقیق برترین‌ها انتخاب می‌شوند.
منوچهر معصومی معاون سازمان جغرافیایی نیز درباره شاخص‌هایی که در انتخاب شایسته‌ترین افراد در نظر گرفته شده است، گفت: رتبه علمی، فعالیت‌های اجرایی، نشان ملی، تألیفات، مقالات علمی و رساله برتر از جمله این شاخص‌های ارزیابی بود.
وی از مکاتبه با بیش از 10 دانشگاه معتبر داخلی در خصوص معرفی اساتید و دانشجویان برتر در حوزه‌های تخصصی مد نظر در این مراسم خبر داد و خاطر نشان کرد: در انتخاب دانشجویان برتر، شاخص‌هایی همچون عضویت در بنیاد نخبگان، تألیف کتاب و مقالات تخصصی، همکاری در پروژه‌های اجرایی و رتبه دانشجو مورد نظر بوده است.
این مراسم با اهدای تندیس و لوح تقدیر به 9 تن از صاحب نامان، پیشکسوتان و پژوهشگران در سه حوزه علوم مهندسی نقشه‌برداری و داده‌های مکانی، مهندسی فضا و نجوم و همچنین علوم جغرافیایی روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا