گزارش ویدئویی ناسا از کوتوله فضائی سرس

ویدئوی انیمیشن جدیدی که به تازگی توسط سازمان فضائی ناسا از سطح کوتوله فضائی سرس Ceres ارائه شده است ، حاوی جزئیات و نمای منحصر به فردی از این کوتوله فضائی که یکی از 5 کوتوله فضائی شناسائی شده در منظومه شمسی است ، بوده و اطلاعات ارزشمندی در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد . در این ویدئو مناظر مختلف سطح این کوتوله فضائی به خوبی مشاهده شده و در بسیاری از بخش ها ، امکان مشاهده  نمای نزدیک وجود دارد .

گفتنی است این ویدئو با استفاده از ترکیب تصاویر دریافت شده از فضاپیمای داون تهیه شده است . فضا پیمای داون که در روز 27 سپتامبر سال 2007 میلادی به ماموریت اعزام شده بود و پیش از این به مدت 14 ماه در مدار وستا Vesta که دومین سیارک بزرگ قرار گرفته بین مشتری و مریخ محسوب می شود ، به مطالعه و بررسی این کوتوله فضائی پرداخته بود . ماموریت بررسی کوتوله فضائی وستا در فاصله زمانی ابتدای سال 2011 تا ماه مارس سال 2012 ادامه داشت .

گفتنی است چندی پیش دانشمندان موفق شدند با کمک فضاپیمای داون Dawn  تصاویری دقیق که از فاصله ای نزدیک از کوتوله فضائی Ceres  گرفته شده است را مورد مطالعه قرار دهند .

بر اساس تعریف IAU کوتوله فضائی یا dwarf planet ،  جرمی فضایی است که به دور خورشید می‌گردد و جرم حجمی کافی جهت حفظ شکل کروی خود را داشته و دارای تعادل هیدرو استاتیک است . این جرم فضائی همچنین نباید قمر یک سیاره دیگر محسوب شود .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که ماموریت جستجو و کاووش Ceres توسط آزمایشگاه نیروی جت ناسا NASA’s Jet Propulsion Laboratory برنامه ریزی شده و مرکز کنترل و هدایت آن در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در Pasadena قرار دارد .