موانع تجاری سازی محصولات تراریخته باید رفع شود

 بهزاد قره یاضی در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: توان بلافاصله استفاده از فناوری های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیک و استفاده کاربردی از آنها در دانشمندان ایرانی وجود دارد.

وی گفت: بر اساس شاخص های علمی ما با کمبود مطلق آب مواجهیم. با استفاده از فناوری های جدید باید به فکر کاهش مصرف آب و کاهش آلاینده ها باشیم. ما کشور کم آبی هستیم و باید یاد بگیریم در شرایط خشکی کشاورزی کنیم.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار سموم شیمیایی  در ده ماه گذشته وارد کشور شده است، گفت: یکی از مهم ترین کاربردهای فناوری پیشروی مهندسی ژنتیک تولید گیاهان زراعی تراریخته است که می توانند در شرایط خشکی رشد کنند.

وی تصریح کرد: در طبیعت واریته هایی از برنج وجود دارد که ساختار ریشه ای متفاوتی نسبت به برنجی که مصرف می کنیم دارند.  این ساختار ریشه ای این گیاهان را قادر می سازد در شرایط خشکی رشد کنند. امروز با مهندسی ساختار ریشه برنج، توانسته ایم برنج تراریخته ای تولید کنیم که در شرایط خشکی رشد می کند و عملکرد آن نسبت به برنج غیر تراریخته بین ۳۲ تا ۷۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در آمریکا ذرت تراریخته متحمل به خشکی کشت می شود که سطح زیر کشت آن در طول پنج سال ۲۷ برابر شده است.

وی گفت: علت کشت غرقابی برنج، کنترل علف های هرز و خنثی کردن اسیدیته خاک است. کنترل علف های هرز موجب به کار گیری سموم شیمیایی نیز می شود. با تولید برنج تراریخته متحمل به علف کش و تولید برنجی که جذب نیتروژن زیادی دارد علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف سم، عملکرد محصول هم افزایش می یابد. 

قره یاضی با اشاره به اینکه با تولید گیاهان تراریخته متحمل به علف کش شخم نمی زنیم و تصاعد کربن نیز کاهش می باید، اضافه کرد: سطح زیر کشت محصولات ترایخته در جهان در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۹۲ میلیون هکتار رسید و ۲۲ کشور تولید کننده محصولات تراریخته بوده اند.

وی با بیان اینکه ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار محصولات غذایی وارد می کند و بیلان تجارت غذایی ایران منفی است، گفت: بیشتر از ۹۰ درصد علوفه و خوراک دام و بیش از ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است. بخش زیادی از محصولات غذایی وارداتی تراریخته است.از ۸.۹ میلیون تن ذرت وارداتی در سال گذشته، ۷.۵ میلیون تن تراریخته بوده است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به تنهایی صدها رخداد تراریخته و ویراسته بدیع و کم نظیر را تولید کرده و آماده عرضه به بازار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام اطلاعات جدید منتشر شده در مقلات و نشریات معتبر علمی و همچنین از درون کمپانی های تراریخته به دلیل بیش از 18000 شکایت علیه کمپانی های تراریخته موج تازه ای از نگرانی ها ر خطرات محصولات تراریخته را افشا کرده بنابر این جهان علیه تراریخته بپا خواسته است. ملت ایران نیازی به تراریخته ندارند و نیازمند محصولات سالم و ارگانیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا