درگذشت دکتر محمود حسابی

  • درگذشت دکتر محمود حسابی

محمود حسابی متولد  ۳ اسفند ۱۲۸۱ در تفرش است. وی با نام اصلی محمود خان میرزا حسابی معروف به پروفسور حسابی فیزیکدان، یکی از وزیران آموزش و پرورش در گذشته بود . وی بنیانگذار فیزیک دانشگاهی در ایران بود.

  • درگذشت خواجه عبدالله انصاری

ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد متولد ۲ شعبان ۳۹۶ ه‍. ق بود. وی معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف صوفی مسلک هراتی بود.

او به عنوان یکی از نوابغ ادبی و چهره‌های شاخص هرات افغانستان و خراسان قدیم در قرن ۱۱ میلادی/ ۵ ه‍.ق شناخته می‌شود که به عنوان مفسر قرآن، محدث، اهل فن جدل و استاد اخلاق، دستی بر آتش داشته‌است. عمده شهرت وی بخاطر فن سخنوری، اشعار و متون نغز و بی مانندش، بخصوص در مدح و ثنای خداوند به زبان‌های عربی و فارسی بوده‌است.او در ۲۲ ذی الحجه ۴۸۱ ه‍. ق در گذشت.

  • تولد ناصر خسرو

ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو متولد ۹ ذیقعده ۳۹۴ قمری(12شهریور ) از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، فیلسوف، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود.

وی در قبادیان از توابع بلخ متولد شد و در یمگان از توابع بدخشان درگذشت. وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته‌است. وی در آثار خویش، از آیات قرآن برای اثبات عقاید خودش استفاده کرده‌است.وی در ۴۸۱ قمری درگذشت.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا