هیولای دریا،تنها بازمانده خانواده دیوکوسگان

وقتی صحبت از کوسه می‌شود، بسیاری از مردم با به یادآوردن صحنه فیلم‌هایی همچون آرواره کوسه‌ها و غیره، به‌طور عمومی تصویر کوسه سفید را ذهن خود تجسم می‌کنند و این موجود را خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین نوع کوسه به شمار می‌آورند.

شاید دانستن این موضوع جالب باشد که نوعی کوسه در طبیعت وجود دارد که با عنوان دیو کوسه یا goblin-shark شناخته می‌شود. این کوسه از نوع بسیار کمیابی بوده و متأسفانه اطلاعات اندکی ازاین‌گونه جانوری وجود دارد. با توجه به این شرایط محققان تصمیم گرفتند تحقیقات گسترده‌تری را در این رابطه انجام دهند.

این کوسه مرموز نخستین بار در سال 1898 میلادی در سواحل شرقی ژاپن دیده‌شده و موردتوجه جانورشناسان قرار گرفت. در زمان بلوغ ممکن است ابعاد دیو کوسه به چهار متر یا بیشتر نیز برسد.

این نوع کوسه گاهی بانام سنگوارهٔ زنده نیز نامیده می‌شود چراکه تنها بازمانده خانواده دیو کوسگان که تبار برخی از آنان به ۱۲۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد، محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌توان دیو کوسه را یک فسیل زنده به شمار آورد.

دیوکوسه از یک پوزه کشیده بلند غیرمعمول با دندان‌های برجسته و ناخن مانند برخوردار است که ظاهر یک دیو یا هیولا را به خاطر انسان می‌آورد. دیو کوسه در ابتدا بر اساس ارجاع به هیولای اسطوره‌ای ژاپنی که چهره‌ای دراز با آرواره‌های دیو مانند داشته، tenguzame نامیده شد که در ترجمه غربی، به آن دیو کوسه گفتند.

در سال‌های اخیر، فیلم‌های کمیاب کوتاهی ضبط‌شده که نشان می‌دهد فک‌های این دیو کوسه چقدر باورنکردنی است. این کوسه از گیرنده‌های الکترونیکی خاصی در بینی کشیده خود استفاده کرده و می‌تواند به‌طور مغناطیسی محل تجمع ماهی‌ها را شناسایی کند.

درواقع بینی بلند این کوسه به این جانور کمک می‌کند تا پالس‌های الکتریکی ماهی‌ها را حس کرده و همان لحظه روغنی از کبد کوسه خارج می‌شود که کمک می‌کند تا به حالت شناور و بی‌صدا به طعمه نزدیک شود. زمانی که وی در محدوده طعمه قرار گرفت، آرواره‌های خطرناکش را با شتاب باز و بسته کرده و به‌راحتی می‌تواند طعمه خود را به دست آورد.

 

گفتنی است که دیو کوسه می‌تواند در همه دریاها باشد و تا ژرفای 100 متر نیز زندگی می‌کنند. این نوع کوسه گاهی بانام سنگواره زنده نیز نامیده می‌شود چراکه تنها بازمانده خانواده دیو کوسگان که تبار برخی از آنان به ۱۲۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد، محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌توان دیو کوسه را یک فسیل زنده به شمار آورد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی جالب بود .واقعا در طبیعت چه چیزهای شگفت انگیز و گاهی باور نکردنی می بینیم
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا