چرا هوای گرم انسان را عصبی می‌کند؟

 اغلب مشاهده می‌شود که بروز خشونت در کشورهای گرم‌تر رواج بیشتری دارد؛ توجیه اولیه برای این واقعیت، این بود که هوای گرم‌تر ما را بیشتر در معرض عصبانی شدن و حالت تهاجمی قرار می‌دهد.

البته توجیهات دیگری هم برای این جرایم مربوط به گرما وجود دارد مثل اینکه در هوای گرم، افراد بیشتری بیرون از خانه هستند که همین امر احتمال خشونت را بالا می‌برد. اما چندین مطالعه نشان داده است تنها شما نیستید که در هوای گرم دچار کج خلقی و عصبانیت می‌شوید. مثلا در سال 2016 روان‌شناسان دانشگاه تکنولوژی تگزاس دریافتند بازیکنان فوتبال آمریکایی در هوای گرم‌تر بیشتر مرتکب خطاهای خشن می شوند.

توجیه اصلی روان‌شناختی برای این امر این است که گرما باعث می شود ما از نظر جسمی احساس بی‌قراری کنیم، برای همین بیشتر به افکار تهاجمی و تفسیر وقایع به شکل منفی تمایل پیدا می کنیم.

چندین استدلال زیست شناختی تجربی هم برای این موضوع وجود دارد؛ اخیر در یک تحقیق که در منطقه اسکاندیناوی انجام شد، رابطه بین دمای بالا و سطح هورمون سروتونین اثبات شد. یکی از کارکردهای سروتونین در مغز، تکانشگری است.

بنابر این در هوای گرم، حفظ خونسردی هم در افکار و هم در عمل می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از رفتارهای خشونت آمیز باشد. خنک نگه داشتن بدن در این شرایط، یک راهکار خوب برای جلوگیری از عصبانیت است.

مترجم: محسن حدادی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا