شیرین کننده هایی که چاق تان می کند

محققان استرالیایی برای نخستین بار دریافتند، چگونه شیرین کننده های مصنوعی اشتها را تحریک می کند و در درازمدت باعث چاقی می شود.

میلیاردها انسان در سرتاسر جهان از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند؛ معمولا به آنها توصیه شده از این مواد برای جلوگیری از چاقی استفاده کنند با این حال هنوز درباره تاثیر کامل آنها بر مغز و تنظیم گرسنگی چیزهای خیلی کمی می دانیم.

تحقیقی که در مجله «Cell Metabolism» به چاپ رسیده تاثیرات شیرین کننده ها بر مغز در تنظیم اشتها و تغییر احساس طعم غذا را روشن کرده است.

محققان مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی و موسسه تحقیقات پزشکی گاروان، ساز و کار تازه ای را در مغز یافته اند که طعم شیرین و میزان انرژی غذا را احساس و با هم مرتبط می کند.

«گرگ نیلی» استاد دانشکده علوم دانشگاه سیدنی و مسئول این تحقیق می گوید: ما مشاهده کردیم حیوانات پس از قرار گرفتن طولانی در معرض یک رژیم غذایی که شامل شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز بود، شروع به خوردن غذای خیلی بیشتری کردند.

وی افزود: ما از طریق مطالعه روشمند این تاثیر، دریافتیم که در داخل مراکز پاداش مغز، حس شیرینی با مقدار انرژی در ارتباط است. وقتی تعادل شیرینی در برابر انرژی برای مدتی از دست می رود، مغز دوباره آن را تنظیم می کند و مجموع کالری مصرفی افزایش می یابد.

در این تحقیق، مگس های میوه که از رژیم غذایی طولانی مدت (بیش از 5 روز) شامل شیرین کننده مصنوعی تغذیه کردند، نسبت به زمانی که از مواد غذایی طبیعی تغذیه می کردند، 30 درصد کالری بیشتری مصرف کردند.

نیلی می گوید ما ضمن تحقیق درباره اینکه چرا این حشرات حتی وقتی کالری کافی داشتند باز هم بیشتر غذا می خوردند دریافتیم مصرف مداوم این شیرین کننده مصنوعی در واقع میزان طعم شیرینی را افزایش می دهد و این امر میل حیوان به خوردن غذای بیشتر را افزایش می دهد.

این نخستین تحقیق در نوع خود است که نشان داد شبکه پیچیده عصبی، چگونه درحین خوردن غذاهای شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی به حشره پیغام می دهد که هنوز انرژی کافی دریافت نکرده است. 

نیلی می گوید: ما با استفاده از این پاسخ به رژیم شیرین کننده های مصنوعی توانستیم شبکه عصبی تازه ای را شناسایی کنیم که بین طعم دلپذیر غذا با میزان انرژی تعادل برقرار می کند. مسیر عصبی که ما کشف کردیم بخشی از یک پاسخ به گرسنگی است که در واقع طعم مواد غذایی را وقتی گرسنه هستید بهتر می کند.

این محققان همچنین دریافتند که شیرین کننده های مصنوعی باعث بیش فعالی، بی خوابی و کاهش کیفیت خواب می شوند؛ رفتارهایی که در حالت معمول، با گرسنگی  یا حالت ناشتایی ارتباط دارد؛ در تحقیقات قبلی نیز تاثیر این شیرین کننده ها بر خواب انسان گزارش شده بود.

برای کشف اینکه آیا شیرین کننده های مصنوعی مصرف غذا در پستانداران را افزایش می دهد، آزمایشگاه دکتر «هربرت هرتسوگ» این تحقیق را بر روی موش ها انجام داد.

در این آزمایش هم ثابت شد که موش هایی که رژیم غذایی شیرین شده با سوکرالوز را به مدت 7 روز استفاده کردند، غذای بسیار بیشتری مصرف کردند و مسیر عصبی دخیل در این فرایند در آنها مانند مگس میوه بود.

هرتسوگ می گوید: این یافته ها بیش از پیش نشان می دهد که انواع غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده بدون شکر آنگونه که قبلا تصور می کردیم، بی ضرر نیستند. این شیرین کننده ها می توانند با بر هم زدن تعادل بین شیرینی و سطح انرژی، تشخیص حس شیرینی غذا در حیوان را تغییر دهند و باعث مصرف بیشتر کالری و در نتیجه چاقی شوند.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا