روز ملی صنعت چاپ

  • روز ملی صنعت چاپ

در سال  1382 روز 11 شهریور به عنوان روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شد. صنعت چاپ ایران با بیش از دو سده قدمت دارای هویت شد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت. این روز یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از کارگران، صنعتگران و هنرمندان و در یک جمله وامدار تلاش بزرگمردان فرهنگ ایران زمین است.

گفتنی است ،یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ بشریت، اختراع حروف چاپی مستقل و دستگاه چاپ بوده ‌است. نخستین‌بار، یوهانس گوتنبرگ آلمانی در سال ۱۴۵۶ میلادی چاپ را اختراع کرد اما در حقیقت اختراع فن چاپ به قرن‌ها پیش از گوتنبرگ مربوط می‌شود، شاید وقتی به کتیبه حقوق بشر کوروش هخامنشی نگاه می‌کنیم نشانه‌هایی از این صنعت قابل مشاهده باشد.

  • افتتاح گوگل کروم

گوگل کروم یک مرورگر وب رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل بر پایه پروژه کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخهٔ آزمایشی آن برای کاربران نرم‌افزار سیستم‌عامل ویندوز در یک‌صد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و رایانهٔ اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد.موتور این مرورگر نرم‌افزار آزاد وب‌کیت (به انگلیسی: WebKit) است. از امکانات و قابلیت‌های آن می‌توان به Tabbed browsing، و امکاناتی مشابه Privacy در سافاری و Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود.

  • درگذشت ویکتور امیل فرانکل 

ویکتور امیل فرانکل  متولد ۲۶ مارس ۱۹۰۵بود. وی روانپزشک و عصب‌شناس اتریشی و پدیدآورندهٔ معنادرمانی (لوگوتِراپی) بود.او در۲ سپتامبر ۱۹۹۷درگذشت.

  • در گذشت رونالد کوس

رونالد کوس متولد ۲۹ دسامبر ۱۹۱۰بود . وی اقتصاددان و نویسنده اهل بریتانیا است که در سال ۱۹۹۱ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. وی در ۲ سپتامبر ۲۰۱۳ در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت.

  • درگذشت سر ویلیام روآن همیلتون

سر ویلیام روآن همیلتون  متولد ۴ اوت ۱۸۰۵ در دوبلین بود.وی ریاضیدان و فیزیکدان ایرلندی بود . همیلتون در 18سالگی موفق به کشف قاعده همیلتون در مکانیک شد، که بر طبق آن اثر ثابت باقی می‌ماند.او در ۲ سپتامبر ۱۸۶۵ در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا