نخستین شواهد ابرهای یخی خارج از منظومه شمسی

سیناپرس: چهار سیاره منظومه شمسی یعنی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون دارای ابرهای یخی هستند. با این حال تاکنون هیچ گونه مدرکی مبنی بر وجود چنین پدیده ای در خارج از منظومه شمسی در دست نبود.اخترشناسان به تازگی در هنگام بررسی کوتوله های قهوه ای سرد خارج از منظومه شمسی توانستند برای نخستین بار شواهدی برای این پدیده بیابند. این یافته در واقع نتیجه بررسی 151 تصویر گرفته شده با استفاده از دوربین ویژه تابش نزدیک فروسرخ بود.

دانشمندان نام این جسم فضایی را WISE J085510.83-071442.5 با به طور خلاصه W0855 نهادند. البته این جسم چند ماه پیش برای نخستین بار در ماموریت کاوش میدان گسترده فروسرخ ناسا شناسایی شده بود، اما در آن زمان مشخص نبود که آیا می توان این شی را از روی زمین هم مشاهده کرد یا خیر.

کوتوله های قهوه ای چیزی بین ستاره و سیاره هستند. از یک جهت شاید بتوان آن را یک ستاره بسیار کوچک و در عین حال یک سیاره بسیار بزرگ نامید. دما در کوتوله های قهوه ای بین حداکثر گرمای یک ستاره و یا حداقل دمای یک سیاره می تواند متغیر باشد. همچنین جرم آنها نیز چیزی بین ستاره و سیاره است. در برخی مواقع، دمای این اجرام فضایی مشابه سیارات است، با این حال به خاطر اینکه معمولاً به شکلی متمایز از سایر اجرام فضایی در فضا مستقر هستند، شناسایی آنها کار چندان دشواری نیست.

کوتوله قهوه ای W0855 چهارمین منظومه نزدیک به خورشید است. دانشمندان در بررسی تصاویر نزدیک فروسرخ از W0855 به این نتیجه رسیدند که ابرهایی از سولفید و آب در این کوتوله قهوه ای وجود دارد. این نخستین بار است که دانشمندان به شواهدی دال بر وجود ابرهای آبی در خارج از منظومه شمسی دست می یابند.

مشروح این یافته در ژورنال The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا