کم مهارتی دانش آموختگان؛ چالش پايدار آموزش عالی

دکتر علیرضا بهرامی در گفت وگو با سیناپرس با بیان اینکه یکی از معضلات کنونی ما در آموزش عالی، بحث ناکارآمدی دوره‌های آکادمیک یا کم مهارتی دانش آموختگان دانشگاه است، گفت: هم اکنون نظام آموزشی کشور به گونه‌ای تعریف شده که همه افراد باید در مسیر تکامل علمی، شخصیتی و اجتماعی از دانشگاه عبور کنند، در حالی که این نوع نگرش اصلا کارآمد نیست و مشکل کشور را حل نمی کند.

وی افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته بین 10 تا 20 درصد افراد در مسیر تکامل شغلی و علمی خود از دانشگاه عبور می‌کنند و حدود 80 درصد آنها نهایتا در مراکز مهارتی به عنوان تکنسین در حوزه‌های مختلف آموزش دیده و پس از آن وارد بازار کار می‌ شوند.

به گفته وی، هم اکنون ما در حوزه اشتغال فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی دچار مشکل هستیم و مهمترین مساله برای رفع این مشکل، اصلاح نگرش افراد نسبت به مساله اشتغال است. در اصلاح این نگرش باید نوع دیدگاه ما کارآفرینانه باشد تا این افراد بتوانند تجارت خود را با حل مسایل اطراف رونق دهند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر درصد بالایی از بودجه سال 1398، صرف هزینه، حقوق کارمندان، صندوق‌ های بازنشستگی، بیمه ای و پایه می شود و به نوعی باید باقی مسایل کشور با درصد کمی از بودجه دولت تامین شود.

وی یادآور شد: از سوی دیگر از مجموع 83 میلیون جمعیت کشور، حدود 6 تا 7 میلیون نفر کارمند داریم؛ بنابراین با توجه به استاندارد سرانه دنیا، اکنون دولتی بسیار حجیم و بزرگی داریم که امکان استخدام بیشتر برای آن متصور نیست، در حالی که هنوز نظام آموزشی ما بر پایه فارغ التحصیلی و استخدام و بکارگیری مراکز دولتی طراحی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام خبر راه اندازی مرکز خدمات مشاوره و کارآفرینی در این واحد جهاد دانشگاهی، گفت: با راه‌اندازی این مرکز سعی داریم با تغییرنگرش فارغ ‌التحصیلان یا دانشجویان در حین تحصیل این نگرش را اصلاح کنیم.

در این زمینه موفق شدیم پنجمین دوره Health MBA را در راستای ایجاد نگرش افراد در حوزه کارآفرینی و اشتغال راه اندازی و از وزارت کار برای بحث مرکز خدمات مشاوره و کارآفرینی مجوز دریافت کنیم.

به گفته بهرامی، این دوره آموزشی ویژه پزشکان و مدیران مراکز خدمات درمانی طراحی شده است که می تواند در افزایش دانش مدیریتی افراد و ارتقای مراکز بهره وری موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با سازمان فنی و حرفه ای  در حال انعقاد قراردادی جهت ارایه دوره‌های مهارت حوزه سلامت در سطح عمومی هستیم. هم اکنون با انجام چنین اقدامی یک فرصت خوب در کشور در زمینه آموزش، تامین و تولید تکنسین‌های مختلف در حوزه سلامت ایجاد شده است.

سیاست گذاری غلطی که اساس آن پول نفت است

بهرامی به سیاست گذاری های اشتباه آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون ساختار سیاست‌گذاری آموزش ما بر اساس پول نفت است. این امر باعث شده تا ما بر تخصص گرایی افراطی تاکید کنیم؛ یعنی در تمام عرصه های حوزه سلامت متخصص و فوق تخصص تربیت می کنیم که کارآمدی شان در حل مسایل جامعه به شدت مورد تردید است.

وی با بیان اینکه دنیای پیشرفته برای بهره‌برداری بهتر و به صرفه‌، در آموزش تکنسین و تدوین دوره‌های مهارتی سرمایه‌گذاری می‌کند،‌عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در شرایطی که پول نفت نیست و تخصص گرایی محکوم به شکست و عدم موفقیت است، در تدوین دوره‌های مهارتی در غالب تکنسین‌های مختلف در حوزه های گوناگون درمان، نقش آفرینی می‌کند.

وی افزود:هم اکنون برگزاری یک سری دوره مانند «تربیت مراقب سالمند» و«تربیت مراقبت کودک» را آغاز کرده‌ایم. این دوره‌های مهارت تکنسینی با توجه به اینکه مسایل جامعه را حل می کنند، می توانند زمینه شغل بسیاری از جوانان را ایجاد کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه اولویت پژوهشی این واحد در برگزاری دوره های آموزشی MBA را مساله سالمندی و سلامت روان عنوان کرد و گفت: چنانچه استارتاپی در این دوره آموزشی تشکیل شود و علاقمندان این حوزه به رفع مسایل سالمندی و سلامت روان بپردازند و طرحی خدماتی ارایه دهند یا اپلیکیشنی راه اندازی کنند، مورد حمایت مالی مرکز ما قرار می گیرند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا