نیازهای فناورانه صنعت فرش دستباف رفع می شود

نخستین رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه فرش دستباف (INOCARPET) به همت شبکه فن بازار ملی ایران در پارک فناوری پردیس، برگزار شد.

در این رویداد، مشکلات حوزه فرش دستباف مطرح شد تا استارت آپ‌ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان بتوانند بر روی این موضوع ها تمرکز و راه‌کارهایی را در آینده جهت بهبود و توسعه این صنعت ارائه دهند.

در ادامه این رویداد، فعالان این حوزه از مشکلات حال حاضر در این صنعت، در دو دوسته «مشکلات فرآیندهای تولید» و «بازاریابی محصولات فرش دست‌باف» سخن گفتند.

اولین نیاز مطرح شده در این رویداد «مشکلات فرآیند تولید پشم» بود که به اهمیت پشم‌چینیِ درست و علمی اشاره شد. از جمله مسائل مطرح شده، بهره‌برداری کاملا سنتی در این صنعت بود که با بهره‌وری بسیار پایین صورت می‌گیرد.

در چارچوب این ارائه نیاز از استارت آپ‌ های این حوزه دعوت شد تا با پیدا کردن راه‌ حل بتوانند هم ایجاد ثروت کنند و هم به نگه داشت محیط زیست کمک کنند.

نیاز دوم در فرآیند پشم‌چینی، موضوع پشم‌ شویی و هدر رفت بسیار بالای آب و عدم استفاده صحیح از این منبع بود. از دیگر مسائل مطرح شده، استخراج روغن از پشم که در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود، بود.

همچنین از نیازهای دیگری که در این حوزه مطرح شد موضوع بازاریابی و فروش بود. در پایان برنامه نیز، نیازهای فرآیند تولید نخ ابریشم مطرح شد.

مطابق آمار ارائه شده در این رویداد، در سال‌های گذشته در کشور بیش از ۱۰۰۰ تن نخ تازه ابریشم تولید شده است و به علت مشکلات پیش آمده و عدم کارایی دستگاه‌ های فعال در این حوزه، این عدد به ۱۰۰ تن تخ رسیده است.

در این نشست مطرح شد که صنعت نساجی به همین دلیل در حال ضربه دیدن است و نیاز است شرکت‌های استارت آپی و دانش بنیان به کمک این صنعت بیایند و با ساخت دستگاه‌های تبدیل پیله ابریشم به نخ ابریشم، به فرآیند تولید نخ ابریشم کمک کنند.

در انتهای این رویداد، جلسات رودر رو بین ارائه دهندگان نیاز و شرکت‌های استارت آپی که پتانسیل رفع این نیازها را دارند برگزار و مقدمات همکاری‌های فی‌مابین شکل گرفت.

با پیگیری‌هایی که توسط کارگزار این رویداد صورت می پذیرد، امید است تا ۶ ماه آینده نتایجی از این همکاری‌ها به دست آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا