هدستی که موانع را شناسایی می کند

فرد مبتلا به ورم رنگیزشی شبکیه (رتینیت پیگمنتوزا) در شناسایی موانع در نور کم با مشکلاتی مواجه می شود اما در این اواخر دانشمندان یک هدست ابداع کرده اند که به مبتلایان به این بیماری کمک می کند از برخورد با اشیا و موانع اجتناب کنند.

گروهی از محققان دانشگاه جنوب کالیفرنیا به رهبری آناستاسیوس آنجلوپولوس برای این منظور از یک هدست واقعیت افزوده مایکروسافت به نام هولولنز ۱AR استفاده کردند که مجهز به دوربین های حسگر عمق بود.

این دانشمندان یک نرم افزار SLAM (نقشه یابی همزمان با مکان یابی) ابداع کردند که سبب می شود کاربر عینک هنگام استفاده از آن یک چارچوب شبکه مانند سفید رنگ را روی اشیای محیط ببیند. با توجه به میزان مسافت اشیا تا دوربین های هدست، یک شبکه شفاف روی اشیا مختلف در چهار رنگ دیده می شود.

به عنوان مثال در وضعیت «حرکت» (که برای اجتناب از برخورد فرد با اشیا ابداع شده) اشیایی که در فاصله کمتر از ۰.۹ متر قراردارند با چارچوب سفید، اشیا در فاصله ۱.۲ متر با چارچوب سبز، اشیا در فاصله ۱.۵ متر  با چارچوب آبی و اشیا در فاصله ۱.۸ متر با چارچوب قرمز دیده می شوند.

در وضعیت «کنترل» (که برای کنترل کردن اشیا ابداع  شده) اشیا تا فاصله ۱۵.۲ سانتیمتری با چارچوب سفید، اشیا در فاصله ۳۰.۵ سانتیمتری با چارچوب سبز، اشیا تا فاصله ۴۵.۷ سانتیمتری با چارچوب آبی و اشیا تا فاصله ۶۱ سانتیمتری با چارچوب قرمز دیده می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این سیستم ها روی ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری آزمایش شدند و آنها توانستند موانع را تشخیص دهند. با توجه به تحلیل ویدیویی موجود، مشخص شد افراد شرکت کننده در این آزمایش هنگام استفاده از هدست ۵۰ درصد کمتر با اشیا برخورد می کردند.

دانشمندان معتقدند با پیشرفت این فناوری، می توان آن را در طیف وسیعی از عینک های پیشرفته به کار برد. این پژوهش در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.