پژوهش اصل اساسی و عمده در توسعه جوامع است

اما همه چیز به این سادگی ها هم نیست بلکه، نکته مهم این است که هنوز بر سر اینکه پژوهش دقیقا به چه معناست و به بیان دیگر وقتی کلمه پژوهش را به کار می بریم چه مفهومی در پس آن نهفته است؟ اتفاق نظر وجود ندارد.

پژوهش و لزوم توجه به آن، در قرن حاضر نقش اساسی و مهمی را در ابعاد مختلف ایفا می کند. از این رو، می توان آن را از پایه های اساسی و عمده در توسعه جوامع امروزی دانست. البته به شرطی که فرهنگ پژوهش در میان اقشار مختلف جامعه و به ویژه جامعه علمی کشور ظهور و بروز پیدا کند.

اگر مدیران و مسوولان کشور با جنس علم و پژوهش آشنا باشند، قطعا متوجه هستند که انجام پژوهش هزینه نیست بلکه سودآوری صددرصد است. 

این در حالیست که موانع فرهنگ پژوهشی در ایران در حال حاضر، چالشی است که عدم توجه به آن انجام پژوهش های ثمربخش و راه گشا در کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

یک جامعه شناس توسعه در گفتگو با سیناپرس در رابطه با مفهوم پژوهش گفت: طراحی مدل توسعه و ایجاد توسعه در کشور همواره با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه است. این در حالیست که مبنای توسعه در هر کشوری پژوهش است.

دکتر محمد مراد بیات با بیا این سوال که اما نکته اساسی این جاست که پژوهش در کشور ما چگونه طراحی و اجرا می شود؟ اظهار کرد: من معتقدم پژوهش اگر بر مبنای خواسته شخصی مدیران و مسوولان انجام شود، تنها ویترینی است برای نمایش دادن یکسری امور و به هیچ وجه نمی توانیم ادعا کنیم که موجب توسعه می شود. اما، اگر پژوهش بر مبنای واقعیت‌ها و مسائل موجود در جامعه طرح ریزی شود، طبیعتاً علمی است و مبنای توسعه یافتگی می‌شود.

وی ادامه داد: با این تعاریف اگر مدیران و مسوولان کشور با جنس علم و پژوهش آشنا باشند، قطعا متوجه هستند که انجام پژوهش هزینه نیست بلکه سودآوری صددرصد است. اما متاسفانه پژوهش در کشور ما همیشه مصداق معمای مرغ و تخم مرغ بوده است. به این معنا که مدیریت در کشور بر مبنای تحقیقات بنیادین نبوده و بودجه‌ هم هیچ گاه متناسب با آنها تعریف نمی شود.

بر اساس این گزارش، همه متخصصان توسعه بر این امر توافق نظر دارند که برای توسعه و تحقق پیشرفت علمی و آموزشی در یک کشور و رسیدن به حداقل های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق مبنای اولیه محسوب می شود و از این روست که پژوهش در یک جامعه با میزان توسعه یافتگی آن جامعه رابطه مستقیمی دارد.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا