تکمیل تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین "تلسکوپ فضایی هابل" (HST) شود. ناسا اعلام کرده که قطعات این تلسکوپ بزرگ سرانجام به طور کامل سر هم شده و جیمز وب(JWST) در حال حاضر یک رصدخانه کامل است.

"بیل اوکز" (Bill Ochs)، مدیر پروژه جیمز وب در بیانیه‌ای گفت: سر هم کردن این تلسکوپ و تجهیزات علمی و سپر حرارتی آن، دستاورد قابل توجهی برای ما به شمار می‌رود. به سرانجام رسیدن این کار، نشان‌دهنده تلاش‌های هزاران نفر از کسانی است که بیش از ۲۰ سال در ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا، شرکت "نورثروپ گرومن" (Northrop Grumman) و دیگر بخش‌های صنعتی و دانشگاهی همکار ما فعالیت داشته‌اند.

مهندسان ناسا، دو بخش جیمز وب را به هم متصل کرده‌اند تا این تلسکوپ ۹.۷ میلیارد دلاری برای پرتاب در مارس ۲۰۲۱ آماده باشد. آنها با استفاده از یک جرثقیل، به آرامی تجهیزات تلسکوپ را پایین آوردند و آن را به بدنه فضاپیما متصل کردند. سپر حرارتی پیچیده تلسکوپ که قرار است ابزار به کار رفته در آن را خنک نگه دارد، در حال حاضر به فضاپیما متصل است.

مهندسان، دو بخش تلسکوپ را به صورت مکانیکی به هم متصل کردند، اما ناسا تاکید دارد که کار آنها به پایان نرسیده و هنوز باید اتصالات الکتریکی را برقرار کنند و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، آماده‌سازی این تلسکوپ قرار بود مدت‌ها پیش انجام شود، اما این پروژه با تاخیرهای بسیاری همراه شد و هزینه‌های بسیاری را به همراه داشت. هزینه‌های مربوط به پروژه جیمز وب از سال ۲۰۰۹، دو برابر شده و تاریخ پرتاب آن تاکنون حدود هفت سال به تعویق افتاده است.

مقامات ناسا باور دارند که تلسکوپ فضایی جیمز وب، از اهمیت بالایی برخوردار است و ارزش کار دشوار و هزینه‌های صرف شده را دارد. این تلسکوپ قوی نسبت به تلسکوپ هابل، وضوح و حساسیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند امکان پژوهش‌های گسترده را در زمینه‌های نجوم و کیهان‌ شناسی فراهم کند.