آیا برای هر ایده ای باید دست به راه اندازی استارت آپ زد؟

با توجه به رشد و گسترش فعالیت های استارت آپی در سراسر جهان، در ایران هم دولت ایجاد زیرساخت های موردنیاز برای رشد و توسعه اکوسیستم استارت آپی و هموار کردن مسیر کارآفرینان، را در زمره اولویت های خود قرار داده است. این در حالیست که متخصصان در سطح جهانی معتقدند کامیابی و موفقیت در این حوزه بدون داشتن اطلاعات دقیق از استارت آپ ها، کارآفرینان و دغدغه های آنان و همچنین شناخت نیازمندی های اساسی این بخش جوان، پویا در اقتصاد کشور، امکانپذیر نخواهد بود.

با این وجود، رشد استارت آپ ها یا همان شرکت های نوپا در کشور روند صعودی خوبی داشته و این موضوع نوید آینده روشنی را در این بخش می دهد.

البته علیرغم اینکه در سراسر جهان و البته کشورهای پیشرو در این زمینه حوزه فعالیت استارت آپ ها بسیار گسترده است اما در ایران استارت آپ ها بیشتر به شرکت های نوپای فعال در حوزه تکنولوژی یا فناوری اختصاص دارد. یکی از دلایل علاقه جوانان ایرانی به فضای استارت‌آپ و به طور ویژه کسب وکارهای مرتبط با تکنولوژی، می تواند افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور باشد. این در حالیست که استارت آپ ها این قابلیت را دارند که در هر حوزه ای راه اندازی شده و فعالیت کنند.

علیرغم سرعت رشد استارت آپ ها در کشور که بسیار جای خوشحالی دارد اما، متاسفانه عموم مردم آشنایی چندانی با ماهیت این شرکت ها و عملکرد آنها ندارند. استارت آپ ها با یکدیگر تعامل خیلی خوبی دارند، بعضا از یکدیگر خدمات می گیرند و به حفظ و نگهداری یکدیگر اهمیت می دهند اما کمتر پیش می آید که جهت آگاه سازی عمومی و جذب حداکثری اقشار جامعه تلاش کنند. این خلاء تا جایی پیش رفته که عده ای معتقدند در حال حاضر دنیای استارت آپی از دنیای واقعی جداست.

صاحبنظران حوزه معتقدند تا زمانی که تمام سطوح مردم از فعالیت های این شرکت های استارت آپی مطلع نشوند نمی توان امید داشت که آنها در آینده به شرکت های معتبر و بزرگی تبدیل شوند. ضمن اینکه اگر شرکتی بتواند از سطح دنیای استارت آپی خودش را بیرون کشیده و به عموم مردم معرفی کند، می تواند سهم خوبی از بازار به دست آورد. از این رو، لازم است این شرکت ها اهمیت و فواید خود را به خوبی به عموم مردم معرفی کنند تا در آینده بتوانند به موفقیت های لازم دست یابند.

بر اساس این گزارش، بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیش از 80 درصد استارت آپ ها در کشور در کمتر از پنج سال اخیر راه اندازی شده اند. علاوه بر این، 27.2 % از استارت آپ ها کمتر از 6 ماه دوام می آورند و معمولا بیشتر میزان ماندگاری استارت آپ ها بین 6 ماه تا یک سال است، البته این موضوع تنها مختص ایران نیست چراکه، شواهد حاکی از آن است که در سیلیکون ولی از هر 10 استارت آپی که شروع به فعالیت می کنند، 9 استارت آپ شکست می خورند.

تقریبا 49% از کسب و کارها به بازار کار ورود پیدا می کنند و 23.4% درصد به رشد و درآمد می رسند. اکثر این کسب و کارها در حوره خرید و فروش آنلاین کالاها به صورت B2C هستند و در رتبه بعدی استارت آپ هایی که در حوزه فنی وICT  هستند و یا به آموزش و سرگرمی مشغولند دارای بیشترین آمار حوزه های فعالان استارت آپ ها هستند.

آمارها نشان می دهد که در ایران بیشترین مقوله ای که باعث توسعه کسب و کار می شود زیر ساخت فیزیکی و پویایی بازار داخلیست. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا زیرساخت فیزیکی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی نقش پر رنگ تری در شکل گیری استارت آپ ها دارند. آلمان نیز بر روی برنامه های کارآفرینی دولت سرمایه گذاری کرده و در ترکیه نیز این بستر با آموزش در مدارس، در حال توسعه است .

طبق آمار، اغلب استارت آپ ها در تهران فعال هستند و چیزی در حدود 4 درصد آنها در کلانشهرهایی مانند شیراز، مشهد و اصفهان مستقر هستند که به نظر می رسد باید با کمک صاحبنظران و دست اندرکاران این حوزه در کشور متعادل سازی در این خصوص انجام گیرد.

از سوی دیگر، بزرگترین چالشی که استارت آپ ها در ایران با آن مواجه هستند، تامین مالی و سرمایه گذاری است. عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب و کارهای اینترنتی نیز باعث عدم اطمینان و در نهایت بروز مشکلاتی در حوزه سرمایه گذاری می شود.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا