ضدرسانه ها در خدمت مدیران و نمایندگان ضعیف

کارشناسان ارتباطات معتقدند که وسایل ارتباط جمعی قادرند با کارکردهای منفی و تخطی از اخلاق رسانه ‏ای، سلامت فکری و اخلاقی آحاد جامعه را تهدید کرده و الگوهای نابهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت کنند.

از سوی دیگر، با توجه به کارایی و توان رسانه ‏ها، رسانه های جمعی دارای ویژگی هایی هستند که می ‏توانند نرخ وقوع انحرافات اجتماعی را کاهش دهند.

اما، در این میان ضد‌رسانه‌ها امروزه مشكلی اساسی در فضای رسانه ای کشور به وجود آورده اند، كه با عملكردشان آسیب‌های فراوانی به جامعه و رسانه‌های مستقل وارد کرده و با هدف انحراف در افکار عمومی ایجاد شده‌اند.

بسیاری از متخصصان علم ارتباطات معتقدند که در فضای انحرافی که ممکن است برخی رسانه ها به وجود بیاورند، مردم و افکار عمومی باید بدانند که در محیط زندگی‌شان چه می‌گذرد؟ ملت باید بداند مدیران و نمایندگان‌شان چه عملکردی دارند و چگونه با نیازهای آنان و جامعه روبرو می‌شوند؟

در چنین شرایطی، وظیفه آگاهی‌رسانی بر عهده‌ رسانه‌های حرفه ای ا‌ست، البته منظور رسانه‌هایی است که به ‌صورت قانونی، عرفی و با رعایت اخلاق و حقوق رسانه‌ ای فعالیت دارند.

اما رشد روز‌افزون کانال‌ها و شبكه‌های خبری كه با برچسب رسانه، از حمایت مدیران ضعیف، رند و سودجو بهره‌مند‌ هستند، نیز نکته ای است که این حوزه را با چالش های عدیده ای رو به رو می کند. عمر ضد‌رسانه‌ها هم‌پای عمر ارتباطات و خبر است. همان‌ها كه در عصرحجر با دود، اخبار جعلی و دروغین را منتقل می‌كردند امروز به بركت فناوری‌های دیجتیال تلاش می‌كنند در جریان آزاد و مستقل گردش اخبار و اطلاعات، ایجاد انحراف كنند و افكار عمومی را به نفع مدیران و نمایندگان ضعیف و اهداف پنهانی آنان سوق دهند.

ضدرسانه‌ها در حكم ستون پنجم دشمن سعی دارند تا مردم را به حمایت از جریان حامی خود وادار كنند و در این طریق از هیچ بی‌اخلاقی و مفسده‌ای روی‌گردان نیستند.

ضدرسانه‌ها را مدیرانی حمایت می‌كنند كه با مخفی‌كردن عملكردهای ضعیف آنها، صندلی‌ها و میزهایشان حفظ شود. ضد‌رسانه‌ها و گردانندگان آنها اغلب باج‌گیرند و با قیمت‌های بسیار نازل به كار گرفته می‌شوند. که به وسیله دور زدن رسانه‌های معتبر و مستقل‌ و با هدف غایی كلاه‌گذاشتن و شیره‌مالیدن سر مردم فعالیت می کنند. فراموش نكنیم كه مردم آگاه و فهیم در این بلغمه رسانه ای، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و سواد رسانه‌ای نیز در این بین نقش مهمی دارد.

غلامرضا نوری‌علا_روزنامه نگار و کارشناس رسانه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا