فناوری های تولیدشده در جهاددانشگاهی، تجاری سازی می شوند

دکتر عبدالحسین شاهوردی رئیس بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان در نشست خبری که امروز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان، بیستمین کنگره پزشکی باروری و تولیدمثل، چهاردهمین سمپوزیوم و سمینار پرستاری و مامایی و پانزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی، از امروز تا هشتم شهریور ماه در این سالن برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال ۵۰۳ طرح و مقاله به دبیرخانه ارسال شد، ۶۸ طرح به فاز دوم داوری رسید و از این تعداد، سه طرح در سطح بین‌المللی و یک طرح در سطح ملی برای جایزه انتخاب شد.

شاهوردی تصریح کرد: برگزیدگان بیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان از کشورهای استرالیا، فرانسه، آمریکا و ایران هستند.

به گفته رئیس پژوهشگان رویان، امسال نسبت به سال‌های گذشته ۲۰ درصد طرح و مقاله‌های ارسالی از کشورها، افزایش داشته‌ و کیفیت این طرح‌ها نیز ارتقاء یافته‌اند.

وی با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌های جشنواره رویان، به محققان داخلی اعتماد به نفس می‌دهد گفت: این محققان همواره در صدد هستند گوشه‌ای از مشکلات حوزه پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی را برطرف کنند و به سؤالات پاسخ دهند.

شاهوردی بیان کرد: در این راستا ما شبکه علمی را تشکیل دادیم تا بتوانیم در قالب این شبکه، موضوعات روز و تحقیقات مشترکی را مورد بررسی قرار دهیم؛ این شبکه علمی سال‌هاست که در مجموعه راه‌اندازی شده، در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند و به عنوان حلقه ارتباطی بین محققان، ادامه فعالیت می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه رویان در خصوص جایزه دکتر کاظمی خاطرنشان کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم جایزه دکتر کاظمی به صورت دوسالانه اعطا شود، چرا که می‌توانیم برگزیدگان را با دقت بیشتری انتخاب کنیم.

ما توان حرکت در مرز علم را داریم

رئیس جهاد دانشگاهی دربیستمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان گفت: بسیار متاسفیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تعداد زیادی از کارشناسان خارجی نتوانستند در بیستمین کنگره رویان حضور پیدا کنند.

دکتر حمیدرضا طیبی افزود: سلامت و امنیت دو رکن اساسی و ضامن بقاو دوام هر جامعه‌ای است. سلامت به معنای امنیت غذایی، دارویی و درمانی است و امنیت هم به معنای داشتن امنیت اقتصادی، دفاعی و نظامی است. این دو رکن، زمانی می‌توانند ضامن بقا باشند که پایدار باشند.

طیبی درباره تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: با گذشت یک سال و نیم از عمر انقلاب، تعدادی از دانشجویان و اساتید تصمیم گرفتند سنگ‌بنای مجموعه ای علمی به نام جهاد دانشگاهی را بگذارند. ما اثبات کردیم که توان حرکت در مرز علم را داریم و می‌توانیم علم خود را به فناوری تبدیل کنیم. پژوهشگاه رویان حاصل کار مهمی است که در گذشته آغاز شده است.

وی با بیان این که جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی علاوه بر پژوهشگاه رویان مراکزی چون پژوهشگاه ابن‌سینا و معتمد را نیز دارد گفت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در حوزه پزشکی فعالیت دارند. در این واحدها فعالیت‌هایی در زمینه زیست‌فناوری، داروهای نوترکیب و سرطان پستان در جریان است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی علاوه بر پزشکی در زمینه مهندسی، کشاورزی، صنایع غذایی و کارآفرینی نیز فعال است. نگاه حاکم بر فعالیت های جهاد دانشگاهی کاملا کاربردی است و ما به جد پیگیر هستیم که مجموع فناوری های تولیدشده حتما تجاری سازی شوند.

طیبی خاطرنشان کرد: در جاهایی که صاحب فناوری نیستیم باید از حضور شرکت‌های خارجی در بازار  به ازای انتقال فناوری بهره برد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر را دارد که در آن‌ها دانشجویان به خود اشتغالی تشویق می‌شوند. در حوزه اجتماعی به دنبال این هستیم که مشاغل خانگی توسعه یابند و زنان سرپرست خانوار بتوانند صاحب اشتغال شوند.جوانان ایرانی دارای پتانسیل خوبی هستند و جهاد دانشگاهی هم تلاش کرده که از حضور آن‌ها استفاده کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با  گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظمی آشتیانی و تشکر از دکتر گورابی و شاهوردی گفت: بسیار متاسفیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا تعداد زیادی از کارشناسان خارجی نتوانستند در بیستمین کنگره رویان شرکت کنند.

تقدیر از برگزیدگان بیستمین کنگره بین‌المللی و جشنواره رویان

پروفسور جما ایوانس از استرالیا، پروفسور برایان هرمان از آمریکا، پروفسور پتیت هروه از فرانسه و دکتر مهدی توتونچی از ایران؛ به عنوان برگزیدگان این رویداد علمی انتخاب و معرفی شدند.

پروفسور جما ایوانس رئیس آزمایشگاه بازسازی آندومتر در مرکز بهداشت باروری در موسسه تحقیقاتی هاد سون استرالیا است.
زمینه تحقیقاتی وی بر روی درک چگونگی آماده شدن دیواره رحم در هنگام لانه‌گزینی جنین و همچنین کنترل کننده‌های اصلی در ارتباط بین رحم و جنین متمرکز شده است.
اثر منفی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته حاصل از چاقی بر باروری زنان به عنوان طرح تحقیقاتی برگزیده این کنگره است.
پروفسور برایان هرمان از آمریکا، دانشیار زیست شناسی باروری در دانشگاه تگزاس و مدیر مرکز ژنومیکس در دانشگاه تگزاس است. وی سه دوره پسا دکترای خود را در سال ۲۰۱۰ در رشته‌های علوم تولید مثل به پایان برد.
بررسی ترنسکریپتوم تک سلولی در سلول اسپرماتوژنیک موش و انسان؛ سلول‌های بنیادی اسپماتوگونیال هتروژن به عنوان طرح برگزیده این محقق است.
پروفسور پتبت هروه از کشور فرانسه، مدیر پژوهش و رئیس بخش در پژوهشگاه ملی تحقیقات پزشکی و بهداشتی فرانسه و عضو انجمن مهندسی بافت اروپا و انجمن اروپایی تحقیقات در زمینه دیابت است.
وی در زمینه کشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی، فناوری بیوراکتود، مدل‌های حیوانی کوچک و بزرگ در تحقیقات ارتوپدی و مهندسی زیست پزشکی که مربوط به تقویت بقای سلول و پیوند، پژوهش می‌کند.
عدم تطبیق با کمبود گلوکز و استفاده سریع انرژی ذخیره شده سلول، علت زنده‌مانی اندک سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از پیوند، عنوان مقاله این پژوهشگر در این کنگره است.
دکتر مهدی توتونچی از ایران، در رشته ژنتیک مولکولی در بخش ژنتیک و سلول‌های بنیادی رویان مشغول است. وی در این پژوهشگاه با همکاری گروهی از پژوهشگران موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در ایران شد.‌
استفاده از مطالعات ژنومیک برای درک سازوکارهای موثر در نقایص اسپرم، عنوان مقاله این فرد برگزیده جشنواره رویان بوده است.

گفتنی است ،بیستمین کنگره و جشنواره‌ بین‌المللی رویان از امروز (ششم شهریور) تا هشتم شهریور ماه در سالن همایش‌های رازی با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا