هندی‌ها میترا را کشف کردند

ماه نورد چاندرایان 2 (Chandrayaan-2) در ادامه پروژه اکتشاف ماه توسط هندوستان، موفق به کشف تعدادی دهانه‌های آتش‌فشانی جدید در ماه شده است که تاکنون شناخته‌نشده بودند. این ماه نورد، تصاویری از این عوارض جدیداً کشف‌شده را به زمین ارسال کرده است. سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان (ISRO) امروز عصر با انتشار این تصاویر به همراه بیانیه‌ای، اقدام به معرفی ‌نام‌های این عوارض کشف‌شده در ماه کرد. بر این اساس، دهانه‌های آتش‌فشانی جدید ماه، Kirkwood, Jackson, Mach, Korolev, Mitra, Plaskett, Rozhdestvenskiy و Hermite نام دارند.

بر اساس این اطلاعیه، آژانس فضایی هند اعلام کرد: این تصاویر از سطح ماه توسط دوربین نقشه‌برداری Terrain-2 از چاندرایان 2 و از ارتفاعی در حدود 4 هزار و 375 کیلومتری قمر زمین گرفته‌شده‌اند. این دهانه‌ها به‌افتخار گروهی از دانشمندان، ستاره شناسان و فیزیکدانان بزرگ نام‌گذاری شده‌اند. نخستین تصاویر ماه که توسط Chandrayaan-2 تهیه و ارسال‌شده بود، توسط سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان در 22 آگوست سال جاری برابر با 31 مردادماه، منتشرشده بود.

چاندرایان 2 در حال بررسی و کشف قسمت‌هایی از ماه است که تاکنون هیچ مطالعه‌ای در مورد آن‌ها انجام‌نشده بود. این فضاپیما متشکل از یک مدارگرد، یک بخش ویژه فرود آمدن و یک ماه نورد است که به آن‌ها بدنه کامپوزیت (composite body) گفته می‌شود. این فضاپیما نخستین پروژه اکتشاف فضایی هندی است که سعی در فرود نرم در سطح ماه دارد. این مأموریت، هند را به چهارمین کشور پس از ایالات‌متحده، روسیه و چین تبدیل خواهد کرد که روی ماه فرود آمده‌اند. چاندرایان 2 در نخستین ساعات 22 مرداد توسط سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان (ISRO) و با اجرای یک مانور فضایی جاه‌طلبانه به فضا پرتاب شد. نکته جالب‌توجه در نام‌گذاری دهانه‌های جدیداً کشف‌شده در ماه، استفاده از نام میترا است که یکی از نام‌های باستانی اقوام هندوآریایی محسوب می‌شود. این نام برگرفته از نام یک فیزیکدان مشهور هندوستان از منطقه بنگال به نام Sisir Kumar Mitra است.

پیش‌ازاین سازمان پژوهش‌های فضایی هندوستان در تاریخ 21 آگوست برابر با 30 مرداد، مانور دوم مدار ماه را توسط فضاپیمای چاندرایان 2 انجام داده بود. سخنگوی این سازمان در رابطه با فعالیت‌های آتی فضاپیمای هندی گفت: تمام پارامترهای این فضاپیما طبیعی هستند. قبل از جدایی بخش ویژه فرود از مدارگرد در تاریخ 2 سپتامبر برابر با 11 شهریور، سه مانور مدار دیگر برای این پروژه، وجود خواهد داشت و فرود نهایی در منطقه قطب جنوب ماه، برای تاریخ 7 سپتامبر برابر با 16 شهریور برنامه‌ریزی‌شده است.

پیش‌ازاین آژانس فضایی هندوستان اعلام کرده بود: «ازنظر علمی، این مأموریت باهدف مطالعه و گسترش بیشتر دانش مربوط به ماه از طریق مطالعه دقیق توپوگرافی، کانی‌شناسی، مطالعه ترکیبات شیمیایی سطح، خصوصیات حرارتی و جوی و درک بهتر منشأ و تکامل ماه انجام می‌شود.»

منبع: livemint