۳ داروی جدید ایرانی روانه بازار شد

دکتر علیرضا فیروز روز سه شنبه به مناسبت روز داروسازی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این داروهای بومی شامل یک داروی رفع قارچ ناخن و ۲ داروی ضد حساسیت‌های پوستی است که در این مرکز در حال تولید است.

روز بزرگداشت محمّدبن زکریای رازی، حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی پنجم شهریور است که به همین مناسبت این روز در تقویم ملی ایران روز داروساز است. این دانشمند بزرگ ایرانی نزد غربی‌ها به جالینوس عرب مشهور بود و جرج سارتن پدر تاریخ علم هم محمّدبن زکریای رازی را بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی می‌دانست.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۲ داروی درمان موضعی حساسیت پوست در دنیا وجود دارد و سازمان غذا و داروی آمریکا آن‌ها را تائید کرده و داروی قارچ ناخن را هم یک ‌شرکت کانادایی تولید می‌کند که محققان ما در حال بومی سازی این ۳ دارو هستند.

فیروز با اشاره به اینکه داروی ضد قارچ بر روی ناخن آلوده به این عارضه مالیده می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد، افزود: قارچ‌ ناخن‌ پا، عفونتی شایع و مسری بوده و به همین دلیل اغلب از یک ناخن شروع و به ناخن‌های دیگر سرایت می‌کند.

وی اظهار داشت: ۲ داروی دیگر برای درمان حساسیت‌ها و قرمزی های پوست یا بیماری رزاسه استفاده می‌شود. رزاسه یک بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم در صورت می‌شود.

فیروز با اشاره به اینکه رزاسه بیشتر در پوست صورت به‌صورت قرمزی یا جوش های قرمز و چرکی بروز پیدا می‌کند، افزود: بیماران با این داروها مداوا می‌شوند اما ممکن است در برخی افراد بیماری مجددا عود پیدا کند و سال‌ها این روند ادامه یابد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوستی و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: شروع این بیماری با قرمز شدن پوست است و اگر در همان زمان، درمان شروع شود علاوه بر جلوگیری از گسترش بیماری، می‌توان آن را مداوا کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا