از سرطان پستان و شیوع آن تا گیاهان دارویی و نمک‌زدایی از نفت

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما در حوزه ماشین‌های الکتریکی صاحب دانش هستیم، در حوزه نفت هم با توجه به اینکه نفت ایران مقدار زیادی آب نمک دارد بر روی دانشی کار کرده‌ایم که آب و آب نمک از نفت را به روش الکترواستاتیک بگیریم و موفق هم شدیم و در حال امضای یک قرارداد ۵۰ هزار بشکه‌ای هستیم.

دکتر حمیدرضا طیبی صبح  دوشنبه، چهارم شهریور- در بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و گرامیداشت این هفته، گفت: در کشورهایی که نهادی را در نظام ملی علم، فناوری و نوآوری  برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و متکی بر تولید ملی خود طراحی می‌کنند به دو موضوع توجه می‌شود که یکی از آنها تولید فناوری‌های روز مورد نیاز و نسل‌های بعدی آن فناوری و دیگری تولید علوم جدید مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات است.

طیبی افزود: این کشورها تولید علوم جدید را معمولا به دانشگاه‌ها و تولید فناوری به خصوص فناوری‌های روز مورد نیاز جامعه را به مراکز تحقیقات صنایع بزرگ واگذار می‌کنند اما در کنار اینها مراکز تحقیقاتی غیردولتی هم ایجاد می‌کنند تا در بروکراسی دولتی گرفتار نشوند و مسیرهای تولید علم و فناوری را به صورت میانبر طی کنند و همچنین تحقیق و توسعه صنایع کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به زمینه تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان چنین مرکزی در ایران گفت: بعد از انقلاب با روح خودباوری که امام خمینی(ره) در مردم و نسل جوان دمید و جهاد سازندگی ایجاد شد این فکر برای کار در حوزه فناوری هم ایجاد شد که این فکر دولتی نبود و تعطیلی دانشگاه و انقلاب فرهنگی فرصت خوبی بود که این ایده شکل عملی به خود بگیرد و در نهایت ۱۶ مرداد ۵۹ این فکر عملی و جهاد دانشگاهی با ایده توسعه فرهنگی، علمی و فناوری مورد نیاز شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امروز پس از گذشت ۴۰ سال از تشکیل جهاد دانشگاهی، ۲۰ درصد منابع ما به صورت کمک است و گستره جغرافیایی ما سراسر کشور را  با ۷۵۰۰ نیرو در گرایش‌های مختلف تحصیلی در بر می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: جهاد دانشگاهی برای خود سند چشم انداز نوشته‌ که در این سند با تجربه خود دو نوع برنامه‌ریزی را در دستور کار قرار داده‌ایم یکی اینکه خودمان تشخیص می‌دهیم که براساس نیازهای جامعه چه اقداماتی باید انجام دهیم که این برنامه‌ریزی پنج ساله است و دیگری به دنبال این بودیم که نظام به ما ماموریت دهد بر همین اساس در سال ۱۳۹۳  که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان در آن جلسه گفتند که شما نقش خود را در جامعه علمی کشور مشخص و بعد با دولت مذاکره کنید تا این نقش‌ها به شما واگذار شود که این را دنبال کردیم و هفت ماموریت برای ما تصویب شد.

وی به تعدادی از این ماموریت‌ها اشاره و اعلام کرد: ما در اولین ماموریت مسئولیت انتقال چند فناوری را بر عهده گرفتیم، در ماموریت دوم پژوهش محوری را  برای حل مشکل را دنبال و مباحثی مثل سلول‌های بنیادی را متولی شدیم.

طیبی افزود: ماموریت‌هایی در بحث آموزش‌های بین المللی با توجه به تجارب فناورانه و مهارتی را هم دنبال کردیم تا ما هم مثل کشورهای کره، ژاپن و … موسساتی ایجاد و برای فناوری‌های خود بازار ایجاد کنیم چون به عنوان نمونه اگر ژاپن برای صنعت ما راه حل می‌دهد تکنولوژی خود را هم معرفی می‌کند بر همین اساس ما هم  گفتیم می‌توانیم چنین ماموریت‌هایی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در اقدامی دیگر با مجلس هم برای گنجاندن ماموریت برای ما در برنامه ششم هماهنگ کردیم که یکی بحث حمل و نقل ریلی بود و عنوان کردیم می‌توان بخش کمی از بازار را به خارجی‌ها بدهیم و جهاد دانشگاهی مسئول انتقال فناوری در این حوزه شود، برای بحث آب شیرین‌کن‌ها هم همین موضوع مطرح شد تا همین اتفاق رخ دهد و فقط دستگاه خریداری نشود و فناوری منتقل شود.

طیبی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی در داخل گروه‌های پژوهشی انجام می‌شود گفت: بر همین اساس علاوه بر واحدهای سراسر کشور یک سری پژوهشگاه و پژوهشکده‌های مستقل از واحدها مثل رویان، محیط زیست، علوم انسانی و اجتماعی، صنایع غذایی، تکنولوژی تولید و … هم در چارچوب جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خود را مدل بومی شده پارک علم و فناوری می‌داند گفت: با این وجود در راستای سیاست‌های وزارت علوم، سه پارک علم و فناوری کرمانشاه، البرز و پارک علم و فناوری‌ها نرم صنایع فرهنگی به همراه تعدادی مراکز رشد در کشور هم ایجاد کرده‌ایم.

طیبی به اقدامات جهاد در حوزه فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی در زمینه قرآن کار را زود شروع کردیم، انتشارات، مستندسازی علم که سال ۶۰ شروع شد، سازمان دانشجویان، افکارسنجی و … هم در حوزه فرهنگی وجود دارد، در حوزه مراکز آموزشی دو دانشگاه داریم در تهران و یزد و یک دانشکده علوم پایه فناوری‌های نوین علوم پزشکی در مقاطع ارشد و دکتری، تعدادی علمی-کاربردی و مراکز آموزشی کوتاه مدت و تخصصی، مرکز اطلاعات علمی برای جمع آوری مقالات و پایان نامه‌ها برای توسعه علمی کشور، سازمان تجاری سازی فناوری و توسعه اشتغال دانش آموختگان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی هم در چارچوب جهاد فعال است.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است کارهایی که در جهاد دانشگاهی به بلوغ می‌رسد از بدنه جهاد دانشگاهی جدا شود و در داخل شرکت‌های وابسته مستقر و ۶۰ درصد سهام آن به کسانی که فناوری را تولید کرده اند واگذار شود.

طیبی به چند مورد از اقدامات شاخص جهاد دانشگاهی اشاره و ا علام کرد: در صنعت برق ایران تمرکزمان را بر ایجاد تاسیسات آزماشگاه‌های مرجع گذاشتیم و برای صنعت برق تجهیزات خوبی ساختیم و به دنبال صادرات این تجهیزات هستیم که در همین راستا با وزیر نیروی عراق جلسه‌ای داشتیم و تیمی هم برای بازدید آمدند که بازخورد خوبی داشت.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده تمایل بیشتری از داخل کشور به جهاد دانشگاهی ایجاد شود گفت: ما در حوزه ماشین های الکتریکی صاحب دانش هستیم، در حوزه نفت هم با توجه به اینکه نفت ایران مقدار زیادی آب نمک دارد بر روی دانشی کار کرده‌ایم که آب و آب نمک از نفت را به روش الکترواستاتیکی بگیریم و موفق  هم شدیم و الان در حال امضای یک قرارداد ۵۰ هزار بشکه‌ای هستیم.

طیبی افزود: در موردی دیگر فرستنده‌های رادیویی هم برای صدا و سیما تولید کرده‌ایم که اخیرا هم تلویزیون دیجیتال روستایی برای استفاده در مناطقی که سیگنال تلویزیون دریافت نمی‌شود را با قیمت بسیار ارزان ساخته‌ایم.

وی افزود: در حوزه سلول‌های بنیادی،سلول درمانی، همانند سازی و شبیه سازی حیوانات و تغییرات ژنتیکی در حیوانات برای تولید دارو هم فعالیت داریم.

وی ادامه داد: در بحث سرطان پستان در خانم‌ها که متاسفانه شیوع زیادی هم دارد کارهای خوبی انجام شده است.

طیبی به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی هم اشاره و اعلام کرد: در بحث گیاهان دارویی، بومی سازی و تولید دارو از این گیاهان و دانش گلخانه‌های هوشمند هم متمرکز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۳۱ فناوری که توان کار بر روی آن داریم را معرفی کرده‌ایم تا به ما در این حوزه‌ها ماموریت واگذار شود گفت: ما در کشور توان کارهای بزرگ را داریم، اقتصاد ما می‌تواند متکی بر  تولید مبتنی بر علم و فناوری باشد که کارهای جهاد دانشگاهی هم در این حوزه‌ها الگوسازی است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا