افزایش ابتلا به سرطان روده با مصرف آنتی بیوتیک ها

محققان مرکز سرطان جان هاپکینز آمریکا عنوان می کنند حتی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک هم تا حدودی ریسک ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.

«سینتیا سیرز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «پیام اصلی این مطالعه اهمیت مصرف درست آنتی بیوتیک هاست. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های شایع ویروسی لازم هستند، و مصرف کوتاه مدت آنها امکان پذیر است، اما باید از مصرف خودسرانه این گروه از داروها اجتناب شود.»

محققان در این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از 11 میلیون بیمار در بریتانیا را مورد بررسی قرار دادند. محققان با تمرکز بر یک دوره 23 ساله از سال 1989 تا 2012 به 28,890 مورد ابتلا به سرطان کلورکتال (راست روده) پی بردند. محققان این افراد را با 137,077 شرکت کننده در قالب گروه کنترل مقایسه کردند.

سپس محققان گزارشات پزشکی را برای شناسایی و ارزیابی سابقه وجود هر نوع فاکتور پرخطر سرطان کلورکتال نظیر سابقه چاقی، سیگارکشیدن، مصرف الکل، دیابت و مصرف آنتی بیوتیک بررسی کردند.

محققان دریافتند آن دسته از افرادی که مبتلا به سرطان روده شده بودند تا حدودی بیش از گروه کنترل در معرض آنتی بیوتیک ها بودند (71.3 درصد در مقابل 69.1 درصد).

بررسی های بیشتر نشان داد قرارگیری در معرض آنتی بیوتیک ها تنها با افزایش 15 درصدی سرطان در قسمت ابتدایی و میانی روده مرتبط است و این خطر با مصرف گروه آنتی بیوتیک های که باکتری های بی هوازی را نابود می کنند، نظیر آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین، بیشتر است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا