تصویری بی نظیر از سیستم سیاره‌ای مشتری ثبت شد

اخیرا مهندسان شرکت "ایرباس دیفنس اند اسپیس"(Airbus Defence and Space) در  تولوز هنگامیکه در پشت بام این شرکت در حال آزمایش دوربین ناوبری کاوشگر فضایی بدون سرنشین جوس بودند، این کاوشگر موفق به ثبت تصویری بی نظیر از سیستم سیاره‌ای مشتری شد.

بنابر برنامه ریزی‌ها قرار است این کاوشگر فضایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ سوار بر موشک "آریان ۵ "(Ariane ۵) از جایگاه پرتاب ELA-۳  پایگاه فضایی گویان فرانسه پرتاب شود. البته طی این ماموریت کاوشگر جوس علاوه بر بررسی مشتری به مدارهای اطراف آن نیز می‌رود و آن را نیز بررسی می‌کند.

هنگامی که این کاوشگر به سیاره مشتری رسید ابتدا چند پرواز در ارتفاع کم در قمرهای "اروپا" ، "گانیمد" و "کالستو" مشتری قبل از رفتن به مدار اطراف "گانیمه" در سپتامبر ۲۰۳۲ انجام خواهد داد. کاوشگر مذکور تا زمانیکه سوخت آن تمام نشده باشد در آنجا خواهد ماند سپس از سوی مرکز کنترل به آن دستور داده می‌شود تا تأثیر کنترل شده‌ای بر روی ماه یخی در فوریه ۲۰۳۴ ایجاد کند.

یکی از تجهیزات مهم موجود در جوس دوربین ناوبری آن است. دوربین ناوبری همراه با داده‌های ناوبری ارسال شده از زمین، به کامپیوتر تعبیه شده بر روی کاوشگر اجازه می‌دهد تا موقعیت و سرعت فضاپیما را تعیین کند و بنابر آن اطلاعات سپس می‌تواند  اصلاحات لازم را برای یک پرواز در ارتفاع کم موفق انجام دهد.

از آنجا که این دوربین نقش بسیار مهمی در این ماموریت دارد، پژوهشگران بررسی‌های زیادی بر روی آن انجام می‌دهند و اخیرا نیز درحالیکه در پشت بام شرکت "ایرباس دیفنس اند اسپیس" در حال آزمایش آن بودند، این کاوشگر موفق به ثبت یک تصویر شد که در آن سیاره مشتری، ستاره‌ها و قمرهایش دیده می‌شوند.

"گرگوری جونیاکس"(Gregory Jonniaux) متخصص ناوبری مبتنی بر چشم انداز در شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس گفت: این تصویر واقعا ما را شوکه کرد زیرا در حالیکه حدود ۶۴۰ میلیون کیلومتر فاصله(۳۹۸ میلیون مایل) از سیاره مشتری داریم اما قمرهای مشتری به وضوح در این تصویر قابل مشاهده هستند. انجام این تست‌ها قبل از اجرای عملیات بسیار مهم هستند.

در اواخر سال جاری دوربین ناوبری به ابزارهای نوری پروازی مجهز خواهد شد که برای تست نرم افزار و همچنین عملکرد دوربین در کاوشگر کامل استفاده خواهد شد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا