روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته‌ای

  • روز جهانی مبارزه با آزمایش های هسته‌ای

سازمان ملل متحد در سال 2009 طی قطعنامه‌ای به اتفاق آراء روز 29 اوت را روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای نامید و دبیرکل سازمان ملل  از کشورهای جهان که هنوز به عضویت پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در نیامده‌اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به همین مناسبت  از آن دسته از کشورهای جهان که هنوز به عضویت پیمان منع آزمایشهای هسته ای در نیامده اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب کنند چرا که به نظر وی اینکار یک گام اساسی در ایجاد یک جهان عاری از سلاح های هسته ای خواهد بود.

  • آزمايشِ پنهانی اولين بمب هسته‏ اي اتحاد جماهير شوروی

چهار سال پس از بمباران هسته‏اي هيروشيما و ناكازاكي توسط امريكا، با آزمايش نخستين بمب هسته ‏اي شوروي در 29 اوت 1949م، سلاح هسته ‏اي از انحصار امريكا خارج شد و ميان امريكا و شوروي توازني به وجود آمد كه توازن وحشت نام گرفت. در اين وضعيت، هر طرف به دليل هراس از حمله اتمي طرف ديگر، از به كارگيري سلاح هسته‏ اي خودداري مي‏كرد.

از آن پس امريكا و شوروي به جنگ تبليغاتي عليه يك‏ديگر روي آوردند كه ميانِ دو بلوك شرق و غرب ادامه داشت. اگر چه با اضمحلال اتحاد جماهير شوروي، تهديد سلاح  هسته ای كاهش يافت اما هنوز اين تهديد به ويژه از جانب دولت‏ هايي هم‏چون امريكا و رژيم صهيونيستي، عليه كشورهاي مستقل و مخالف با سياست‏هاي توسعه طلبانه آن‏ها، ادامه دارد.

  • تولد موریس مترلینگ

موریس پُلیدور ماری برنار مترلینک  متولد 29اوت 1862 بود.وی نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی بود.موریس مترلینک در سال‌های پایان زندگی دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستان‌های ویژه در آمریکا به سر برد. وی در تاریخ 6مه 1949  بر اثر سکته قلبی درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا