زمان بیشترین زاویه جدایی بهرام و خورشید از راه رسید

مهندس مسعود عتیقی، دبیر انجمن آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در بامداد روز دوشنبه چهارم شهریور ماه جاری سیاره سرخ بهرام در اوج خورشیدی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه فردا دوشنبه رخ خواهد داد، اظهار کرد: در این زمان سیاره بهرام بیشترین فاصله را با خورشید خواهد داشت.

سیاره بهرام یا مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که در مداری طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. هر یک بار گردش این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷ شبانه‌روز زمین به درازا می‌کشد و طول شب و روز نیز از کره زمین کمی طولانی‌تر است. جو مریخ سرخ رنگ است و از زمین در آسمان شب نیز سرخی آن دیده می‌شود.

کلیه مشاهدات قبلی توسط ماهواره‌ها و مریخ‌نوردها حاکی از آن بود که این سیاره زمانی پوشیده از لایه غلیظی از گازها بوده که امکان حضور آب مایع بر سطح را فراهم می‌کرده‌است. این برداشت (وجود آب سطحی) در مشخصه‌های سطح مریخ مانند آثاری شبیه بستر رودها، دلتاها و دریاچه‌ها در این سیاره مشهود است. اما فشار هوای مریخ امروز کمتر از یک درصد زمین است، یعنی اگر آب مایع را روی سطح بریزید (بسته به جای آن) می‌جوشد و بخار می‌شود یا یخ می‌بندد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا