معرفی نخستین تلسکوپ گالیله

  • معرفی نخستین تلسکوپ گالیله

در 25اوت 1609گالیلئو گالیله دانشمند ایتالیایی، نخستین تلسکوپش را به قانون‌گذاران ونیزی معرفی کرد.

  • رسیدن ویجر2 به نپتون

 کاوشگر ویجر 2  در 25 اونت 1989 هشت سال پس از رسیدن به نزدیک‌ترین نقطه به سیاره کیوان، به نپتون، آخرین سیاره پیش از ترک سامانه خورشیدی، رسید.

  • عرضه نخستین نسخه سیستم عامل لینوکس

نخستین نسخه سیستم عامل لینوکس در 25اوت 1991 به بازار عرضه شد.

  • درگذشت ويليام هِرشل

سر ويليام هِرْشِلْ، ستاره‏شناس آلماني در 25 نوامبر 1738م در هانوفر از شهرهاي آلمان به دنيا آمد.. هرشل با كوشش فراوان موفق به ساخت تلسكوپي گرديد كه فاصله كانوني آن 11 متر و هفتاد سانتيمتر، قطر آينه‏اش 147 سانتيمتر با وزني در حدود يك تن بود.

وي در سال 1782م هنگامي كه با اين تلسكوپ مشغول رصد ستارگان بود، ناگهان ستاره‏اي ديد كه مانند ساير ستاره‏ها به صورت يك نقطه نوراني نبود، بلكه هم‏چون قرصي درخشان بود. هرشل به زودي دريافت كه سياره تازه‏اي را كشف كرده و معلوم ساخت كه پهنه منظومه شمسي وسيع‏تر شده است.

اين سياره، اورانوس نام گرفت و هرشل با اين كشف، دستگاه منظومه شمسي را كه از زمان قديم، محدود به سياره زحل بود وسعت داد. ويليام هرشل در پايان عمر به رياست جامعه پادشاهي و عضويت آكادمي علوم فرانسه انتخاب شد و افتخاري جهاني به دست آورد تا اين‏كه در روز 25 اوت 1822م در 84 سالگي درگذشت.

  • درگذشت مايكِل فارادی

مايكل فارادِي، شيمي‏دان برجسته انگليسي در 22 سپتامبر 1791م در خانواده‏اي فقير در لندن به دنيا آمد.وی براي اولين بار توانست همه گازها را به مايع تبديل سازد. فارادِي در سال 1821 توانست براي نخستين بار در تاريخ علم، انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل كند و شهرتي جهاني به دست آورَد.به پاس خدمات اين دانشمند بزرگ، يكي از واحدهاي مهم اندازه‏گيري الكتريسته را فاراد نام‏گذاري كرده‏اند. مايكل فارادِي سرانجام در 25 اوت 1867م در 76 سالگي درگذشت.

  • مرگ هانري بِكرِل

آنری آنتوان بکرل (۱۸۵۲-۱۹۰۸) فیزیک‌دان فرانسوی و یکی از کاشفان پدیده پرتوزایی بود. آنری بکرل در پاریس و در خانواده‌ای اهل علم زاده شد. تحصیلات خود را در پلی‌تکنیک پاریس و مدرسه پل‌ها و راه‌ها (پونز-اِ-شوسه) به‌پایان رساند .

در ۱۸۹۲ به کرسی استادی در موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس انتخاب شد . او سومین نفر از خانواده بکرل بود که به این سمت برگزیده می‌شد . در ۱۸۹۴ او مهندس ارشد وزارت راه و پل شد . در ۱۸۹۶ او در حالی‌که مشغول بررسی خاصیت فسفرسانس در نمک‌های اورانیوم بود، پدیده پرتوزایی را کشف کرد. در ۱۹۰۳ همراه ماری کوری و پیر کوری جایزه نوبل فیزیک را «به‌خاطر خدمات برجسته‌ای که با کشف پرتوزایی خودبخودی» انجام داده بود، دریافت کرد. «بکرل»، واحد اندازه‌گیری پرتوزایی، بنام اوست. دو چاله در ماه و مریخ هم به‌نام او نام‌گذاری شده است.

  • درگذشت جیمز وات

جیمز وات متولد ۱۹ ژانویه ۱۷۳۶ بود . وی فیزیکدان و مخترع مشهور اسکاتلندی و پدر انقلاب صنعتی است. جیمز وات با تکمیل دیگ بخار خدمت بزرگی به فیزیک و مکانیک کرد. اختراع چگالگر بخار توسط وی موجب صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت و گسترش استفاده از نیروی بخار شد.او در  ۲۵ اوت ۱۸۱۹ درگذشت.

  • درگذشت نیل آرمسترانگ

نیل الدن آرمسترانگ  فضانورد آمریکایی متولد ۵ اوت ۱۹۳۰ در واپاکونتا، اوهایو بود .وی  نخستین انسانی است که طی مأموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹) بر کره ماه گام نهاد. وی فضانورد ناسا، خلبان آزمایش‌کننده، مهندس هوافضا، استاد دانشگاه و خلبان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود و در جنگ کره خدمت کرد.او در  ۲۵ اوت ۲۰۱۲ در سینسینتی، اوهایو درگذشت.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا