جوامع پیشرفته براساس هوش برترتوسعه پیدانکرده اند

یک روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس پیرامون این اقدام گفت: در تمام کشورها هم اقدامات این چنینی انجام می گیرد اما در کشورهای اروپایی هدف از انجام چنین اقداماتی این است که افرادی که دارای استعداد ویژه ای هستند، بتوانند متناسب با استعدادها و خلاقیت هایشان فعالیت کنند.

دکتر سهیل معینی تصریح کرد: اما، در این حوزه چند بحث وجود دارد. نخست اینکه به این شکل که آزمونی برگزار کنند و افراد را گزینش کنند و بعد اعلام کنند که این افراد جزء دو درصد افراد باهوش جامعه اند، به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، آزمون های هوش حوزه وسیعی است که به این سادگی نمی توان با آن برخورد کرد. چراکه، آزمون های رشد حوزه های بسیار متفاوتی دارد و باید از سطح استاندارد برخوردار شود که تایید استاندارد بودن این آزمون ها هم پروسه ای دارد و نمی توان به راحتی ادعای استاندارد بودن کرد.

معینی عنوان کرد: علاوه بر این، باید مشخص شود که آزمون ها دقیقا مربوط به چه هوشی است؟ هوش شامل جنبه های مختلفی از قبیل هوش اجتماعی، هوش هیجانی و… است و باید به صراحت مشخص شود که این آزمون ها به دنبال چه هستند و دقیقا چه چیزی قرار است سنجیده شود.

مدیرعامل انجمن باور با بیان اینکه در مرحله بعد با فرض اینکه همه اینها به درستی انجام گیرد باید مشخص کنیم که می خواهیم هوش را بسنجیم که چه شود؟ خاطرنشان کرد: اکنون بنیاد ملی نخبگان در کشور وجود دارد، پیش از این استعدادهای درخشان یا همان تیزهوشان در کشور فعالیت می کرد. چه اتفاقی افتاد جز اینکه بچه ها به یکسری مدارس هدایت شدند و حجم فشرده ای از معلومات به آنها القا شد. خانواده ها و بچه ها درگیر پروسه ای شدند که به دیگران نمایش دهند که تیزهوش هستند.

وی ادامه داد: این شیوه که به بچه ها را به رقابت نادرست هدایت می کند و ویژه کردن کودکان به عنوان نخبه آن هم در سنین پایین از بیخ و بن غلط است. باید فکر کنیم این اقدام به جز ساعت های پرفشار درسی و وارد کردن فشار و استرس به بچه ها چه پیامد دیگری به همراه داشت.

معینی ادامه داد: آیا این افراد بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند یا در مراحل بالاتر در حوزه استخدام امتیاز خاصی می گرفتند؟ با بررسی دقیق مشخص می شود که واقعا هیچ چیزی پشت این ماجرا نیست.

وی تاکید کرد: آمارهای گوناگونی وجود دارد که نشان می دهد جمعیت مطلق المپیادی های ما در خارج از کشور به سر می برند و به کشور برنگشتند. این بدان معناست که عده ای را منتخب کرده برای آنها آزمون برگزار می کنیم و بعد واقعا نتیجه آن چه می شود؟

آموزش تبدیل به یک فعالیت تجاری شده است

معینی عنوان کرد: مهمترین بحث برای جوانان کشور این است که لازم نیست مسوولان تیزهوشان را پیدا کنند، بلکه برای آن ۹۸ درصد دیگری که از سطح هوش متوسطی برخوردارند فکری کنند. چراکه، وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور کاملا طبقاتی شده است. به گونه ای که مدارس دولتی کمترین امکانات را دارند و یکسری مدارس غیرانتفاعی با گرفتن پول عهده دار آموزش می شوند.

وی افزود: آموزش تبدیل به یک فعالیت تجاری شده که حتما باید نفع اقتصادی به همراه داشته باشد. این در حالیست که بزرگترین تضمین برای رشد جوانان کشور این است که دولت شرایط رشد و آموزش را برای تمامی افراد مهیا کند. در این مسیر خودبه خود کسانی که استعدادهای بیشتر و استعدادهای متفاوتی دارند در شرایط مساعد مسیر خود را پیدا می کنند.

رشد برابر حق همه جوانان کشور است

معینی ادامه داد: مهم این است که بتوانیم اکثریت جوانانمان را که از یک هوش متوسطی برخوردارند، به یک جایی برسانیم. چراکه، جوامع پیشرفته براساس هوش برتر توسعه پیدا نکرده اند. بلکه، بر اساس ایجاد امکانات آموزشی و رشد فرصت های خلاقیت برای عموم جوانان توانسته اند به این جایگاه برسند.

وی افزود: از این رو، نیازی نداریم که بخواهیم چنین راهی را تجربه کنیم. چراکه، رشد برابر حق همه جوانان کشور است و همه جوانان کشور باید به امکانات آموزشی کشور دسترسی داشته باشند. در چنین شرایطی همه می توانند استعدادهای خود را کشف کرده و وارد دانشگاه شوند.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: علاوه بر آن، جدا از دانشگاه جامعه باید بتواند فرصت خلاقیت و شکوفایی برای جوانان ایجاد کند و پس از خروج از دانشگاه فرد بتواند با فرصت های شغلی مناسب رو به رو شود.

وی اظهار کرد: اما سوال اینجاست که در حال حاضر، چه فرصت های شغلی در اختیار جوانانمان قرار دادیم؟ چه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشور راه اندازی کردیم و کدام شرکت دانش بنیان را درست و اصولی و درازمدت حمایت کردیم تا جوانان ما بتوانند در کشور بمانند و در راستای توسعه کشور بکوشند؟ بنابراین، باید به این حوزه هایی که اشاره شد بپردازیم و خلاءهای موجود را پر کنیم وگرنه، نیازی به برگزاری چنین آزمون هایی نیست.

بر اساس این گزارش، رئیس انجمن ملی هوش ایران پیش از این از برگزاری آزمون ملی هوش در کشور خبر داده و گفته بود: آزمون کشوری هوش در ۳ رده سنی ۵ تا ۸ سال، ۸ تا ۱۳ سال و ۱۳ تا ۸۰ سال برگزار می‌شود و کسانی که در این آزمون موفق به اثبات بهره هوشی ۱۳۵ به بالا شوند به عضویت انجمن ملی هوش ایران در می‌آیند و از آن‌ها حمایت‌های مادی و معنوی می‌شود و علاوه بر این به انجمن ملی نخبگان نیز معرفی می‌شوند.

رئیس انجمن ملی هوش ایران در توجیه این اقدام گفته بود: حدودا ۲ درصد جمعیت آماری هر کشوری دارای بهره هوشی بالای ۱۳۵ هستند و در ایران حدود یک میلیون نفر با بهره هوشی بالای ۱۳۵ داریم که قصد داریم این افراد باهوش را شناسایی کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا