روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

  • روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است. در کشورهای دیگر، روزهای دیگری، با توجه به رویدادهای محلی برای این مناسبت در نظرگرفته شده‌اند.ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام(Avicenna) و با لقب "امیر پزشکان" شناخته شده است، در ۳۷۰ قمری (۱ شهریور ۳۵۹) در شهر بخارا به دنیا آمد.

ابوعلی سینا، نه تنها یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان، بلکه یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست. مهم ترین اثر وی در پزشکی، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرده است. این کتاب طی چندین سده، چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای سده های میانه، همه کتاب های دیگر را در سایه خود نهاده بود.

اعتبار و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا بدان جا رسیده بود که نظامی عروضی درباره آن چنین می گوید: «اگر بقراط و جالینوس زنده شوند، روا بُوَد که پیش این کتاب سجده کنند». البته ابن سینا به جز قانون، کتاب های دیگری هم در علم پزشکی نوشته است؛ کتاب هایی مانند الارجوزةٌ فی الطب که در قالب شعر نوشته شده و خلاصه مطالب کتاب قانون است، مقالة فی احکام الادویه القلبیه، رساله فی الفَصد و رساله فی القولنج .

  • تولد ژرژ کوویه

ژان لئوپولد نیکلای فردریک کوویه معروف به ژرژ کوویه متولد ۲۳ اوت ۱۷۶۹ بود ودی زیست‌شناس و بنیانگذار دیرینشناسی است.او در ۱۳ مه ۱۸۳۲ میلادی درگذشت.

  • تولد کنستانتین سرگویچ نووسلف

کنستانتین سرگویچ نووسلف  ‏ متولد ۲۳ اوت ۱۹۷۴یک فیزیک‌دان انگلیسی–روسی است. او به همراه همکار خود آندره گایم که او یک فیزیک‌دان هلندی–روسی است به طور مشترک برندهٔ جایزه نوبل فیزیک شدند. این جایزه بخاطر کارهای این دو دانشمند روی کربن فوق نازک به آنها اعطا شد.  این جایزه برای تحقیق روی خواص لایه‌های بسیار نازک کربن (به ضخامت یک اتم) که گرافین نامیده می‌شود به آنها داده شده است.

  • درگذشتسر جان کادری کندرو

سر جان کادری کندرو متولد  ۲۴ مارس ۱۹۱۷ بود وی  بیوشیمیست انگلیسی است که در سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل در شیمی را برای مطالعات خود به روی ساختارهای پروتئین‌های کروی به طور مشترک به همراه ماکس اف پراتز دریافت کرد.وی در ۲۳ اوت ۱۹۹۷در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا