تفریح لاکچری که به ریه آسیب می زند

چندین جوان در شهر ویسکانسین آمریکا در پی مصرف مداوم دستگاه ویپ به اختلالات ریوی دچار شده‌اند. مقامات بهداشت و درمان این ایالت می‌گویند در حال مطالعه آسیب‌های استفاده از این دستگاه هستند. در ایران نیز این روزها استفاده از دستگاه‌های ویپ در میان جوانان در حال شیوع است. بسیاری از آنها این ابزارها را «کاملا بی‌خطر» توصیف می‌کنند.

پزشکان مرکز خدمات درمانی ویسکانسین می‌گویند ۸ نوجوان را با عارضه شدید ریوی پذیرش کرده‌اند که سابقه استفاده از سیگار الکترونیکی به صورت بلندمدت داشته‌اند. از جمله علائم که همه این نوجوانان داشتند می‌توان به سرفه، تنگی نفس و خستگی مفرد اشاره کرد.

در برخی از موارد نیز حالت تهوع، اختلال در خوردن و درد در قفسه سینه نیز مشاهده شده است. آنها اعلام کردند که برای هفته‌ها و بعضا ماه‌ها داشته‌اند که به مرور پیشرفت هم کرده و کار به بیمارستان کشیده است. تصویربرداری‌های بعدی نشان داد که این نوجوانان از مشکلات حاد ریوی رنج می‌برند.

پزشکان در ابتدا گمان کردند که شاید این اختلال از فردی به فرد دیگر منتقل شده است. مشاهدات بعدی نشان داد فاصله محل زندگی این افراد از هم بسیار بیشتر از آن است و در نتیجه احتمال تاثیر ویپ و سیگار الکترونیکی افزایش پیدا می‌کند.

مایکل گوتزایت، از مرکز درمانی ویسکانسین می‌گوید: دستگاه‌های ویپ به طور آشکار به عنوان یک سرگرمی در میان جوانان و نوجوانان در حال شیوع است، حال آنکه از خطرهای آنها چیز زیادی نمی‌دانیم. به علاوه نیاز است تا در خصوص اثرات کوتاه‌مدت و بلند مدت استفاده از سیگارهای الکترونیکی بر افراد نیز مطالعاتی انجام شود.

منبع:سایت علم و فناوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر دیگه راهی نمونده آدمها خودشونو نابود کنند .فقط موندم چرا ذره دره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا