دمای اقیانوس­های اولیه بالاتر از دمای امروزی نبوده است

 این یافته ها ممکن است سر نخ هایی از شرایط تکامل حیات اولیه تا اطلاعاتی درباره تاریخ زمین شناختی ساختار شیمیایی آب دریا را در اختیار دانشمندان بگذارد.

برخی از زمین شناسان فکر می کنند نخستین اقیانوس بسیار گرم بوده است (حدود 70 درجه سانتی گراد)، در حالی که دیگران معتقدند دمای آن شبیه به دمای کنونی اقیانوس ها یعنی حدود 15 درجه سانتی گراد بوده است.

هر دو گروه بر تغییرات در ساختار ایزوتوپ اکسیژن در مواد معدنی شکل گرفته در آب دریا (مثلا آنچه در مواد معدنی کربناته در سنگ های آهکی) تکیه می کنند اما دو نتیجه کاملا مختلف گرفته اند.

دشوار است که مشخص کنیم آیا روند ترکیب ایزوتوپ به خاطر خنک شدن آب دریا بوده یا یک تغییر واقعی در ساختار ایزوتوپی آب.

این تیم تحقیقاتی شکست ایزوتوپ اکسیژن ناشی از تغییرات دمایی بین اکسیدهای آهن و محلول های آبی را اندازه گیری کردند و وضعیت ایزوتوپ اکسیژن در اکسیدهای آهن دریایی طی دو میلیارد سال گذشته را ثبت کردند.

این محققان بدین منظور، روی دانه های کروی کلسیمی ریز(موسوم به اوید) که از  لایه های هم مرکز اکسیدهای آهن باستانی تشکیل شده بود مطالعه کردند.آنها برای اندازه گیری ضرایب ایزوتوپ اکسیژن در نمونه های ریز اکسید آهن،  پایگاه داده ای از ترکیبات ایزوتوپی در اویدهای مختلف به وجود آوردند.

این اویدها از چندین نقطه مختلف در جهان گردآوری شدند که نشان دهنده دوره های زمین شناختی مختلف هستند و قدیمی ترین آنها حدود 2 میلیارد سال قدمت داشت. یافته ها نشان داد که تغییر در ساختار ایزوتوپ آب و نه خنک شدن آن، علت روند زمین شناختی مشاهده شده بود.

 محققان این پایگاه داده را نوعی کپسول زمان اقیانوسی توصیف کرده و امیدوارند بتوانند از آن برای ایجاد نوعی تصویر ایزوتوپی از آغازین روزهای شکل گیری اقیانوس و همچنین مطالعه تغییراتی که از آن زمان تا کنون در اقیانوس ها اتفاق افتاده استفاده کنند.

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا