نقش شبکه های اجتماعی در موفقیت استارت آپ ها

از سوی دیگر، فراگیر شدن دسترسی به صنایع زیرساختی و جریان اطلاعات تمامی سازمان‌ها را به سطحی از فناوری و جریان‌های اطلاعاتی رسانده و توانسته اند با مجهز شدن بر بازار تأثیرگذار باشند.

«تونی مارتینز»، یکی از کارآفرینان معاصر در سطح جهان، معتقد است: «تصویر ذهنی خوب و قابل‌اعتماد مهم‌ترین عامل جذب مشتری و همچنین تصمیم‌گیری وی در فرآیند خرید است.»

از سوی دیگر، استارت آپ ها، به مثابه یک لوح دست نخورده هستند که برای اینکه بتوانند از این مزیت، بهره ببرید، باید برند خود را به خوبی تعریف کنید. چراکه، اگر این کار انجام نگیرد رقبا به خوبی آن را انجام می دهند.

پیش بینی می شود تا سال 2020، پنجاه درصد از کل بودجه تبلیغات و روابط‌عمومی سازمان‌ها در اختیار محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد.

از این روست که متخصصان حوزه تبلیغات و برندسازی معتقدند که، با برندسازی به موقع و هوشمندانه شرکت ها و استارت آپ ها می توانند محصول خود را تعریف کنند و با معرفی محصول دیگر حذف آن توسط رقبا بسیار سخت تر خواهد شد.

تجربه و مشاهدات حکایت از آن دارد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌های میلیاردی، به دلیل عدم توجه به اهمیت برندسازی مناسب، در مواجهه با سازمان‌های جوان و کم‌سرمایه، که به این بعد توجه ویژه ای داشته اند، شکست خورده‌اند.

مدیر مرکز ارتباطات و روابط‌عمومی یکی از بانک های کشور در پاسخ به این سوال که کدام عوامل می‌توانند تفاوت میان سازمان‌های موفق در این محیط را توجیه کنند، گفت: در فضای رقابتی موجود سازمان‌هایی موفق می شوند که بتوانند به طور مستقیم بر فرآیند تصمیم‌گیری خرید مشتری، از طریق ایجاد اعتماد و تصویرسازی ذهنی مناسب، تأثیر بگذارند.

 حمیدرضا عظیمی افزود: حضور یک روابط‌عمومی قدرتمند و تیم تبلیغاتی آگاه در راستای  برندسازی و تعامل سازنده با مخاطبان و مشتریان و علم به نشان دادن واکنش مناسب به رویدادها، می تواند تصویری مناسب از چهره سازمان به نهادهای رده بالا، رقبا، مشتریان و جامعه ارائه کند.

وی با بیان اینکه، مسئولیت اصلی برندسازی و خلق تصویر ذهنی (Corporate Image) بر عهدۀ روابط‌عمومی هاست، گفت: در سازمان‌های سنتی به دلیل عدم هماهنگی کانال‌های ارتباطی سازمان با محیط پیرامون و نبود تبلیغات، سازمان همواره با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

نقش شبکه های اجتماعی در برندسازی

عظیمی در رابطه با نقش شبکه های اجتماعی در حوزه برندسازی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی کانال‌های ارتباطی چندرسانه‌ای‌ هستند که از قابلیت انتشار بالا و اختصاصی محتوا برای هر مخاطب و فاکتور بازخوردپذیری سریع و کارآمد برخوردارند.

بنابه گفته وی اجتماع چندین مزیت ارتباطی مناسب، مانند قابلیت انتشار وسیع، شخصی‌سازی پیام، بازخورد سریع، محیط چندرسانه‌ای جذاب، قیمت بسیار مناسب، انعطاف در زمان انتشار و… در شبکه های اجتماعی باعث شده شرکت‌های پیشرو، در استراتژی تبلیغاتی خود بازنگری‌های عمیقی داشته باشند.

 عظیمی عنوان کرد: از این رو، پیش بینی می شود تا سال 2020، پنجاه درصد از کل بودجه تبلیغات و روابط‌عمومی سازمان‌ها در اختیار محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا