بیماری های بازپدید و نوپدید از پیامدهای تغییر اقلیم

مدیرکل سابق دفتر تغییر اقلیم سازمان محیط ‌زیست در گفتگو با سیناپرس پیرامون پدیده تغییر اقلیم گفت: حدود سه سال مدیر برنامه ملی تغییر اقلیم بودم و طبیعتا معتقدم که این پدیده با سرعت هرچه تمام در سراسر جهان در حال وقوع است.

دکتر محسن ناصری افزود: موضوع تغییر اقلیم از نگاه اثرات و موثرات به دو دسته تقسیم می شود. نخست بحث سازگاری و دیگری بحث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

اثرات تغییر اقلیم به صورتی که همه آن را باور کرده و با آن همزاد پنداری کنند در بالا رفتن بیشینه و کمینه دما، وقوع وقایع جدی آب و هوایی مانند طوفان ها، سرد شدن یا گرم شدن ناگهانی هوا، خشکی های ناگهانی و وقوع سیل، کاهش میانگین بلندمدت بارش، تغییر الگوی بارش در مناطق مختلف و افزایش این وقایع خلاصه می شود.

وی با بیان اینکه اینها اثرات عمومی تغییر اقلیم است، گفت: اتفاقات خاص تری هم در این میان اتفاق می افتد که باید به تناسب منطقه بررسی شود.

ناصری در پاسخ به این سوال که برای مقابله با این تغییرات چه باید کرد، ادامه داد: اگر جایگاهمان، جایگاه یک فرد عادی باشد باید سبک زندگیمان را بر مبنای اعمال صرفه جویی هرچه بیشتر تغییر دهیم. صرفه جویی در مصرف آب، انرژی و… مهمترین رسالت تک تک افراد است.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت هایش به بحث امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: همچنین، باید استفاده بهینه ای از ظرفیت تامین غذا در کشور داشته باشیم که اینها رفتارهایی است که از یک شهروند عادی انتظار می رود در مواجهه با این پدیده از خود بروز دهد.

وی عنوان کرد: البته رفتارهای یک سیاستمدار و یک سیاستگذار در سطح کلان چه در وزارت نیرو، چه در سازمان برنامه و… در برخورد با این پدیده باید بسیار متفاوت باشد. در سطح سیاستی تنها برنامه ریزی های مختلف در حوزه آب و کشاورزی کارساز نیست بلکه، سیاستگذاران باید در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز از خود عکس العمل مناسبی بروز دهند.

ناصری با اشاره به اینکه ایران در طول سال های گذشته اغلب در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای همواره در زمره 10 کشور نخست در سطح جهان بوده است، گفت: از این رو، در سطح ملی سیاستگذاران باید برنامه ای در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور کار خود قرار دهند. چراکه، این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: این مهم اتفاق نمی افتد مگر اینکه برنامه های کاهش مصرف انرژی در کشور اولویت پیدا کرده و در زمره مسائل اصلی و کلان ملی قرار گیرد، چراکه، قطعا این موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

ناصری در رابطه با بیماری های بازپدید و نوپدید ناشی از تغییر اقلیم ادامه داد: در زمینه بهداشت متاثر از تغییر اقلیم نیز انتظار داریم برخی از بیماری هایی که اکنون به دلیل اقدامات پزشکی و بهداشتی از صدر توجه خارج شده اند، به صورت قابل ملاحظه ای مجددا شیوع پیدا کنند.

سرمایه گذاری حلقه مفقوده مقابله با تغییر اقلیم

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تمام اقداماتی که در رابطه با آنها صحبت شد نیاز به سرمایه گذاری دارد. البته برخی از این اقدامات از جنس صرفه جویی است که نیاز به سرمایه گذاری های اولیه دارد که در زمینه مواجهه و اقدام باید تامین مالی شود و این یک مشکل بسیار جدی است، ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از این اقدامات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، بسیاری از اقدامات ممکن است از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هم نبوده و صرفه اقتصادی مستقیم نداشته و منجر به منتفع شدن افراد در کوتاه مدت نشود. اما قطعا در درازمدت می تواند به شکل غیر مستقیم روی منابع انرژی اثر بگذارد.

بنابراین، اگر در داخل کشورها سازوکاری وجود داشته باشد که ارزش آب، انرژی، خاک، تولیدات غذایی و… به شکل واقعی معین شود، اثری بر سلامتی می گذارد که بسیاری از سرمایه گذاری هایی که ارزش مستقیم اقتصادی ندارند را توجیه می کند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا